top of page
  • White Instagram Icon
  • White YouTube Icon

תחקיר גיבוש "עוקץ" – יחידת כלבנים מיוחדת

מאמר גיבושים זה נכתב על מחלקת ההכנה לימי סיירות וגיבושים של עמותת המסלול. עמותת המסלול בעלת סגל ההדרכה היחיד בארץ שמגיע מתוך עולם הגיבושים ומתמחה בהכנה ספציפית. המסלול בעל אחוזי הצלחה גבוהים מאוד בימי המיון ולכן צירפנו לכם גם טיפים והנחיות מפי חניכים מהמסלול שעברו בהצלחה את הגיבוש. מאמר זה מהווה את המאמר הכי מקיף, עדכני ויסודי שנכתב לקראת הגיבושים. חשוב לציין כי לצה"ל ולמערך היחידות המיוחדות שמורה הזכות לשנות בכל רגע נתון את תוכן הגיבוש וישנם כל הזמן שינויים לכן אין לראות במאמר זה תחליף להכנה פיזית ומנטלית. עליה אנו ממליצים כמובן, רק עם המסלול.

--------------------------------

גיבוש עוקץ בנות המסלול

תאריך הגיבוש (תאריך התחלה ותאריך סיום): 20.03-22.03.23

מיקום הגיבוש: מתקן אדם

באיזה יום ושעה התחיל הגיבוש ובאיזה יום ושעה שוחררת הביתה:

הגיבוש מתחיל בשעה 11:00 ביום שני ומסתיים ביום רביעי בשעה 16:20 (חלק מהקבוצות סיימו מאוחר יותר)

מתי מקבלים תשובות: תשובות מקבלים כ-3 שבועות לאחר הגיבוש.

כמה התחילו את הגיבוש: 250-300 מועמדים

כמה סיימו את הגיבוש: 100-140 מועמדים

כמה עברו : יש 2 מועדים של גיבושים וסך האנשים המתקבלים ליחידה ממי שעושה את הגיבושים הוא 95 -+

יום 1 לגיבוש: יום שני

תהליך הגיבוש - יחידת עוקץ

לו"ז מפורט :

נדרשים להגיע בשעה 11:00 לפארק ענבה, מול תחנת הרכבת מודיעין מרכז שם עוברים קליטה של שאלון רפואי, עמדות הקליטה ממוקמות מתחת לגשר. כל אחד מקבל חולצה וכובע עם המספר שלו.

עם החולצה והכובע תהיו עד סוף הגיבוש.

לאחר מכן מדריכות אימון גופני לוקחות קבוצות של 25 מועמדים, עושים חימום קל, ואז נדרשים לבצע בוחן בראור (ריצת 2000) . תוואי הריצה הוא בגדול מסביב לאגם, הלוך ושוב, על השביל וכולל עלייה וירידה.

אני יצאתי לריצה בדיוק בשעה 11:00 כך שאני זוכר שלאחר שסיימתי היה עליי לחכות בערך עד לשעה 15:00. הסיבה להמתנה היא שהיה על כל המשתתפים לסיים את הריצה לבצע את כל הניפויים, כחלק מהמבחן כניסה לפני הגיבוש.

רצתי סביב ה-08:15 (לחלק לוקחים את השעונים אבל ממני לא לקחו אז רצתי עם השעון שלי) ,והזמן גג היה 10:00 ד', מי שלא עמד ברף לא יכול להתחיל את הגיבוש.

בזמן ההמתנה, אוכלים לחם עם שוקולד או חמאת בוטנים ופירות ונתנו לנו למלא שאלון שאותו קיבלו המראיינים, השאלון מורכב משאלות שישאלו אחר כך בראיון האישי (השאלות יפורטו בהמשך) . בערך בשעה 14:00 קיבלנו ארוחה חמה.

הארוחה כוללת חמגשיות שאפשר לבקש מנה בשרית או מנה צמחונית, ניתן למצוא מנות כמו קציצות או חזה עוף או שניצל תירס וכדומה.

חיכינו שכל הקבוצות יסיימו את ריצת הניפוי.

לאחר מכן מתקיים "מסדר הדמעות" ובו ניפו את כל מי שלא עמד בזמן גג.

אחרי שניפו 30-40 מועמדים, חילקו אותנו לצוותים, בשונה מגיבושים אחרים או יום סיירות כאן בגיבוש הקבוצות מתחלקות לפי המהירות בה סיימת את ריצת ה-2000.

זה משמעותי בעיקר כי התחרות יותר שווה, אבל זה לא צריך להטריד אתכם, כי כדי לעבור צריך הרבה מעבר לרק להיות מסוגל לרוץ מהר.

כמות הקבוצות היא בערך 9, יש 18-21 בכל קבוצה בערך. ואז עלינו לאוטובוסים למתקן אדם, מרחק נסיעה של 10-15 דק' אל עבר מתחם הגיבוש. הגענו לאולם ספורט.

כאשר הגענו, חיכו ערימות ציוד וכל אחד נדרש לקחת:

נשק אמ - 16

תד"ל (מעיין תיק/שק עם רצועות)

2 חולצות ב

שני מכנסי ב

מעיל בתוכו שק שינה ומזרן דק

אם יש בעיה עם הציוד עלייך למצוא החלפה אחד עם השני, אם עדיין אין לך פתרון מותר לגשת למגבש ולבקש להחליף. בעיקר בנושא המדים.

בנוסף מקבלים אלונקה מקופלת ופק"ל מים (דמוי ג'ריקן) ישר ביקשו מאתנו להחליף את מכנס הספורט שהיינו אתו למכנס ב' ולסדר את הציוד שלנו שהוא התיק עם הדברים האישיים והתד"ל על המזרן.

לאחר מכן לקחו מאתנו את כל הדברים היקרי ערך.

לאחר מכן, לקחו אותנו כקבוצה, בשני טורים שאסור לדבר האלונקה ופק"ל המים צריכים להיות ראשונים ולאחר מכן כל שאר הקבוצה, למטווח בתוך מתקן אדם שבו מתקיים הגיבוש, מרחק ההליכה אורך כ-10 ד'.

בשלב הראשון מקבלים דף עם נושאים שעליהם נצטרך להרצות ביום השני (יום שלישי) כל קבוצה מקבלת מגבש (לוחם במילואים) ושני תצפיתנים (לא בהכרח לוחמים או חיילים במסלול).

אקט הראשון: "ספרינטים מספרי הגעה"

הספרינטים מתבצעים בשטח מישורי למרחק של בערך 25 מ' (הלוך ושוב סה"כ בערך 50 מ').

המשימה היא להגיע לקו מסוים ולחזור לקו ממנו יצאתם ולחזור לשורה בהתחלה ששם נספרים ה-4 המועמדים הראשונים ושני האחרונים ככה בערך 15 ד' (13-15 סבבים).

יש הפסקות שתייה של משהו כמו 30 ש' בין כל 5 ספרינטים.

לאחר שהאקט נגמר מגיעה מדריכת כושר קרבי שעושה לנו מתיחות שנמשכות בערך 10 ד' ועוד מנוחה קצרה, ולאחר מכן ממשיכים לאקט הבא.

אקט שני: "זחילות".

אחרי שסיימנו את אקט הספרינטים קיבלנו הנחייה להחליף לחולצת ב' במקום החולצה הקצרה שהיינו אתה.

מתחם הזחילות ממוקם בסמוך למטווח בו מבצעים את הספרינטים, בבריכת חול כאשר מרחק הזחילה הינו בערך 15 מ' לכל כיוון. את הנשק שמים בצד במערום נשקים ביחד עם הציוד הציוותי. הלוך ושוב נחשב סיבוב 1 .

המגבש מבקש ממישהו שידגים איך זוחלים ולאחר מכן מעמיד את כולם על הקו.

הסט הראשון היה לזחול הכי מהר שאפשר ולחזור לקו כאשר עלינו להסתדר בסדרי הגעה בדומה לספרינטים. זה מבוצע פעם אחת.

אחרי שכולם מסיימים את הסדר הגעה, המגבש הנחה אתנו להמשיך לתרגיל שנקרא "זחילה ארוכה" , סה"כ התרגיל בערך 20 ד'.

בתחילת האקט המגבש אומר: "הראשון שמגיע ל-50 זחילות והפסקנו את האקט..." (כמובן שזה רק כדי לשבור אנשים ולא באמת) בנוסף המגבש נותן מספר הנחיות, למשל: אסור לשכב ולנוח באמצע הזחילה, מי שרוצה הפסקה יוצא צועק את השם שלו וחוזר.

בזמן האקט מגבש מנסה לשבור אותך ואומר לך משפטים כמו: "איך אתם זוחלים...", "מה זה הקצב הזה?!..." , "הבת, בת השנתיים שלי זוחלת יותר טוב מכם...". אחרי שמסתיים האקט כל אחד הולך למגבש אומר לו כמה סיבובים הוא עשה. אחר כך מחליפים לחולצה הקצרה היבשה ושוב, מתיחות עם מדריכת אימון גופני ושוב הפסקה של בערך 10 ד' .

אקט שלישי: "סקיפינג/כושר דינמי"

אקט זה נמשך בערך 20 דקות אבל זה אקט שלכולם היה הכי קשה, את האקט הזה לא המגבש מעביר אותו אלא המדריך מהיחידה (המדריך שהעביר לנו את התרגיל הציג לנו את תחום הלחימה ביום החשיפה).

התרגיל מתבצע כאשר הקבוצה עומדת מול המדריך בצורת ח', רצים במקום, ואלו ההנחיות. המדריך אומר:

"ימין..", צריך לגעת ברצפה עם יד ימין.

"שמאל..." עם יד שמאל.

ואז הנחייה ל - קצב 1 = ריצה איטית במקום, קצב 3 = ספרינט במקום.

ואז הנחייה ל- "גב..." נופלים על הגב

"בטן..." נופלים על הבטן

במהלך התרגיל מתצפתים עלינו המגבש ושני המתצפתים ורושמים הערות. בנוסף בתרגיל היו פעמים שנדרשנו תוך כדי הריצה לקפוץ עם הברכיים לחזה ועוד שלל התניות. תוך כדי התרגיל, המדריך שמעביר את התרגיל מנסה להוריד לך את הביטחון ולערער אותך עם משפטים כמו: "מי שלא רוצה להיות פה, כדאי שיפסיק..." וכך הלאה בקצב מהיר.

בתרגיל זה היה לנו הפסקה אחת לכמה שלוקים של מים אבל בגדול עבודה רצופה למשך ה-20 ד' .

זה אולי נשמע פשוט אבל זה לא, זה קשה כי אתה רוצה להוכיח את עצמך וזה עובד המון על מרכיבי כושר שאני לא מכיר.

אני למדתי ב"מסלול" איך להמשיך ולא לעצור, אז מנטלית היה יותר קל מלאחרים, שראיתי שלא הקפידו על ביצוע מדוייק, אבל מבחינה פיזית לא אשקר, היה לי קשה.

אקט רביעי לא פיזי

ניהול דיון על כל מיני נושאים, כגון : חיסונים – האם לכפות או לא, המתת חסד – האם מוסרי או לא וכדומה, שהמגבש נתן לנו ועלינו להגיע להחלטה כוללת של כל הצוות, בעד או נגד.

זה לא מספיק שהרוב החליט בעד/נגד, צריך שכל הקבוצה תקבל החלטה פה אחד, זה הקושי המשמעותי.

ב"מסלול" תרגלנו המון משימות צוות אז כבר הרגשתי בנוח ולא כפיתי את דעותיי אבל זה עדיין מאוד מאתגר כי כל אחד רוצה להביע את דעתו.

לאחר מכן עולים לאוטובוס ונוסעים אל אולם ספורט (חלק מהקבוצות הלכו חזרה ברגל אבל כשאנחנו סיימנו ירד גשם כבד אז העלו אותנו לאוטובוס שלקח אותנו לאולם ספורט, ששם ישנים.

הערה של חניך המסלול : אני יודע שיש גיבושים ששם ישנו בחוץ באוהלים וככה גם תרגלנו בסימולציות גיבושים של המסלול אבל אנחנו ישנו באולם. אוכלים מנות קרב, לא נתנו זמן מדויק, מה שכן אמרו לנו זה שיש זמן כולל שבתוכו אתה צריך גם להחליף בגדים, גם לאכול, גם לקחת ציוד שינה, ובערך תוך 20-30 דקות הולכים לישון בערך ב21:30. לא היו לנו הקפצות בלילה.

יום 2 לגיבוש: יום שלישי

לו"ז מפורט :

השכמה בערך ב5 בבוקר – השכימו אותנו בצעקות, "קומו,קומו.." והיה עלינו לעמוד בתוך האולם ספורט, לכל קבוצה היה מעיין ריבוע מוגדר ושם היה עלינו לעמוד.

חשוב מאוד שתהיו מוכנים הכי מהר שאתם יכולים, גם מול המגבשים וגם מול החברים שלכם, זה עושה משהו כשחבר לצוות רואה אותך מוכן ראשון עומד "מדוגם".

בסימולציות של ה"מסלול" תרגלנו את זה המון אבל כנראה שהם ידעו על מה הם מדברים כי לי זה מאוד עזר.

לקחו אותנו באוטובוסים מהאולם ספורט אל המטווח ושם ביצענו

אקט ראשון : "ספרינטים מספרי הגעה"

התחלנו בספרינטים למרחק של בערך 25 מטר הלוך חזור כל אחד לא צריך להקיף שק, אלא רק לעבור את החוט שהיה מונח על הרצפה ולחזור לשורה בהתחלה ששם נספרים ה-4 מתגבשים הראשונים והשני אחרונים, משך התרגיל בערך כ-15 ד', בין כל 5 סטים תבוצע הפסקת שתיה של 30 שניות.

כאשר נגמר האקט נגמר הגיעה מדריכת כושר קרבי ומבצעים מתיחות, קיבלנו 10 ד' הפסקה בנוסף ולאחר מכן משנים מתחם, עוברים למקום בו זחלנו אתמול.

מקבלים זמן להחליף לחולצת ב' (הופכים למדים מלאים), המגבש ביקש מתנדב להדגים זחילה נכונה, כמו שעליכם להרים יד ולהיות אלה שמתנדבים.

ב"מסלול" בכל אימון ובכל משימה נדרש היה מאתנו להתנדב למשימות, אז הבקשה של המגבשים להתנדב לא הייתה זרה לי בכלל. הרגשתי שזה ברור מאליו שאתנדב ושזה מה שמחפשים כי ככה אני מתאמן ביום יום. לאחר ביצוע ההדגמה הזניקו אותנו לסבב אחד של סדרי הגעה כדי קצת לעייף אותנו, ואז מתחיל

אקט שני: "זחילות – כמה שיותר סבבים"

בתחילת התרגיל המגבש אמר: "הראשון שמגיע ל-50 סבבים יעצור את האקט..." (כמובן שזה רק כדי לשבור אנשים ולא באמת) בנוסף קיבלנו מספר הנחיות כמו: "אף אחד לא שוכב באמצע האקט ולא זוחל...", "מי שרוצה הפסקה יוצא צועק את השם שלו וחוזר..." , כמובן שעליכם לזחול בצורה רצופה ולא לצאת בשום שלב מהתרגיל.

בסיום אקט הזחילות, כל מתגבש אומר למגבש כמה הוא עשה סיבובים עשה. צאו מנקודת הנחה שיודעים כמה סבבים ביצעתם ועליכם לדווח רק את האמת, מי שלא יזכור כמה עשה זה "פאק" באמינות ועל זה אפשר להפסל.

הערה של חניך המסלול – תרגיל הזחילות הארוך הוא תרגיל עם המון מנטליות, לקראת הגיבושים עשינו אותו המון באימונים הספציפיים של ה"מסלול", בגיבושון ובסימולציית גיבוש כך שידעתי כבר איך הגוף שלי מרגיש בתרגיל שכולל זחילה למשך זמן ארוך.

אותנו לימדו ב"מסלול", להתחיל בקצב קבוע כדי לא "להשרף" על ההתחלה ברגע שהגוף חם ומרגיש בנוח, לאט לאט להגביר את הקצב, אבל כל הזמן לשמור על קצב קבוע שמאפשר לך גם שלא יעקפו אותך וגם להיות תחרותי.

לאחר מכן מחליפים לחולצה הקצרה היבשה.

אקט שלישי (לא פיזי): "הרצאה אישית מול קבוצה" כל אחד היה צריך להרצות על הנושא שבחר במשך 4 ד' לפחות. לכל קבוצה יש חנת"ר שהוא היחיד עם שעון והוא זה שיכול להגיד כמה זמן עבר מתחילת ההרצאה.

הערה של חניך המסלול – באימונים תרגלנו המון פעמים הרצאות מול קהל, זה עזר לי מאוד כי במשך כמה חודשים הייתי מתרגל עמידה מול קהל ומקבל פידבקים מהחברים שלי. כשהגעתי לגיבוש ידעתי בדיוק איך עושים את זה בצורה נכונה כך שלבחור נושא לא היה עניין עבורי, כבר ידעתי על מה אני הולך לדבר וגם תרגלתי את זה המון פעמים באימונים של "המסלול" וגם הייתי מקבל הערות ממדריך "המסלול" שהיה אומר לי מה עליי לשפר.

אין ספק שראיתי את ההבדל ביני לבין מי שהגיע לא מוכן.

לאחר מכן,

אקט רביעי (לא פיזי): הגענו לביצוע משימות שמורכבות משלבים. קצת קשה להסביר את זה, זו מעיין תחרות אתה רוצה לסיים את התחנות וכך אתה מתקדם בשלבים, זה מסודר לפי תחנות.

תחנה ראשונה: להשלים ציור, שחתוך בחצי, ועלייך להשלים את הציור כתמונת מראה הכוללת : ווסט, קסדה ומגנים או לחילופין סגנון של צורה גיאומטרית.

תחנה שנייה: לסדר כדורים של נשק בצורה שיש בציור.

תחנה שלישית: לכפתר את כל הכפתורים בשתי חולצות ב' של מדי ב' ולקפל אותם.

תחנה רביעית: למצוא 14 הבדלים בין תמונות. היו כל מיני דוגמאות, אתם תראו זה לא מסובך בכלל, רק תהיו מרוכזים.

תחנה חמישית: לסדר סוג של חישוקים קטנים כאלה בצורות מסוימות כמו שהיה בדף

תחנה שישית: לשים ברכיות .

תחנה שביעית: דף עם חידה. לדוגמא חידה שהייתה: ירק שרוצה להצטרף (4 אותיות) : התשובה היא גמבה

תחנה שמינית: כל מיני צורות שהיה צריך ליצור מהן ריבוע.

הערה של חניך המסלול – מי שלא תרגל סימולציית גיבושים של "המסלול" לא מבין מה זה להיות בפוקוס למשך כל כך הרבה שעות.

התרגיל שעשו לנו כאן נשמע ממש פשוט אבל ראיתי המון חברה מהקבוצה שלי שלא היו מרוכזים ולכן לא הצליחו משימות פשוטות ביותר. תהיו מרוכזים וחדים כמו שמלמדים במסלול.

חזרנו לאזור של האקטים הפיזיים, מרחק הליכה ממש קטן, שם נדרשנו לבצע משימות ציוותייות.

אקט ציוותי:

המשימה הייתה לעבור עם כל הצוות ואלונקה מצד אחד של רשת חוטים הפרוסה על בגובה המותניים, שבהם אסור לגעת. ואם עלית על ריבוע, אותו הריבוע "נשרף" ואי אפשר לעלות עליו שוב. גם האלונקה לא יכולה לעבור מתחת לרשת או לגעת בה. מותר לדבר ואנחנו קיבלנו 3 ד' לבצע את התרגיל, אם לא עמדנו בזמן, היינו צריכים לחזור לקו ועשו לנו תרגילי כוח.

זה הזמן להכנס למדריך הגיבושים השלם של "המסלול" לגיבוש טייס וגיבוש מטכ"ל ולהכיר את הדגשים החשובים לביצוע התרגילים הציוותיים.

ב"מסלול" אנו שמים דגש רב על מרכיבי ההכנה של הדינמיקות הקבוצתיות.

אקט ציוותי:

היה עלינו לסחוב 53 שקים ולבנות איתם מחסה שבו כל השקים שווים (שלא אפשרי) ואם לא מצליחים לבנות אז חייב להחזיר את כל השקים למקום שלהם. לטובת המשימה היה בערך 2 וחצי דקות לעשות אותה כולל אם לא הספקת לבנות את המחסה. לנו היה מותר לדבר.

הערה של חניך המסלול – חשוב מאוד שתראו שאתם יודעים לקחת על עצמכם משקל ואל תוותרו לעצמכם, אם אתם רוצים לנסות גם לנהל תשימו לב שאתם לא נותנים הוראות לחברים שלכם לצוות אף אחד לא אוהב את זה! תדברו בגובה העיניים ובצורה מכבדת. אם אתם רואים שמישהו אחר התחיל לדבר תנו לא גם הזדמנות אתם יכולים להראות שאתם עובדים קשה ולוקחים כמה שיותר עליכם, תסמכו עליי זה ידבר יותר חזק מכל מילה שתגידו.

אקט ציוותי: משימת "שדה מוקשים"

ישנו מלבן שמוגדר כשדה המוקשים, ההנחיה היא שרק 7 מתוך הצוות (היינו 14 סה"כ) וכל הצוות חייב להיות באוויר חוץ מבן אדם עד שכל הצוות מגיע לקו מסוים ששם היה אפשר לעמוד כולם על הרצפה עלינו לדוג ג'ריקן עם מוט שהמוט לא מספיק ארוך ובלתי אפשרי לדוג את הג'ריקן,

הפתרון שאני הצעתי לצוות שלי זה שצריך שכל הצוות יהיה על הגב אחד של השני לפני הקו של המוקשים לאחר מכן חבר הצוות שלא על הכתפיים עובר לצד השני עומד על החבית חבר שלו מגיע הוא עולה על הכתפיים שלו וכך הלאה עד שכל הצוות עובר ואז מנסים לדוג את הג'ריקן אם עוברים את הקו שבו מתפוצץ המוקשים חוזרים להתחלה ועושים שוב. הזמן שקיבלנו היה 3-4 ד' ומותר היה לדבר תוך כדי.

הערה של חניך המסלול – הקפידו על אמינות, אצלנו במסלול מקפידים אתנו פי כמה וכמה יותר מהגיבוש כי זה חלק מהערכים של העמותה אבל בגיבוש חשוב שלא יהיה מצב שבו גם אם חברי הצוות שלכם לא מקפידים על אמינות תורידו את הסטנדרטים שלכם כי חשוב מאוד שאתם תהיו בסטנדרטים שלמדתם, אם תהיו מסלוליסטים אז בוודאות ילמדו אתכם את זה.

אקט פיזי:

משימה של סחיבת ג'ריקנים שחורים במשקל של 15 ק"ג בערך, בהליכת חקלאי, ספציפית לנו הקבוצה עשתה את התרגיל הזה בתוך בריכת בוץ והג'ריקנים היו כבדים מאוד אז זה הפך להיות תרגיל מורכב. היה עלינו לבצע כמה שיותר סבבים.

הערה של חניך המסלול – תתאמנו על התרגיל הזה בבית! אנחנו במסלול התאמנו המון על תרגיל של הליכת חקלאי וזה תמיד היה לי מאוד קשה! בדרך כלל היינו מתאמנים עם שקי חול אז האחיזה לא נוחה, האמת שזה רק עזר לי כי התרגלתי באימונים לסחיבה לא נוחה ובגיבוש בגלל שלג'ריקן יש ידית אחיזה נורמלית היה לי הרבה יותר קל, שוב כנראה שהקושי באימונים של המסלול דווקא עזר לי בגיבוש ולא היה מוגזם.

אקט ציוותי: משימת "דמקה"

בשטח של בערך 3 מ' על 3 מ' היה גלגלים שחורים וגלגל אחד לבן והיה צריך להשאיר את הגלגל הלבן לבד. על הקבוצה להחליט איך לבצע את האכילה של הצמיגים בהתאם להנחיה של המגבש,

במידה ולא מצליחים את המשימה כל פעם חוזרים לאחור ומבצעים תרגילי כוח.

הערה של חניך המסלול – תהיו קשובים להוראות של המגבש, וישר תחשבו כמה צעדים קדימה כי חברי הקבוצה ישר יתחילו לדבר, במסלול תרגלנו הקשבה במהלך המשימות ולא לקפוץ ישר ולהגיד את מה שיש לך אלא לחשוב רגע ואז לתת פתרון מסודר.

אקט ציוותי: בניית אוהל ענקי תוך 4 ד'.

כאשר אם לא עומדים בזמנים צריך לקפל הכל חזרה, והמגבש נתן לנו לבצע שכיבות שמיכה וסמוכקומים כעונשים.

אחרי שמסיימים את המשימות הציוותיות חוזרים אל האקטים הפיזיים.

אקטים פיזיים: "אלונקה סוציומטרי" –

כולם מוזנקים לסבב של ספרינט כאשר ה-4 הראשונים שמגיעים "זוכים" לקחת אלונקה ועליהם לבצע סבב נוסף עם האלונקה תוך 20 ש'.

בחלק מהצוותים מי שהגיע 5 לא לקח כלום ומי שהגיעו במקומות 6 ו-7 לקחו אלונקה מקופלת וג'ריקן.

האלונקה כבדה מאוד, בזמן הזה כל מי שלא הגיע לאלונקה יוצא לריצת "פראייר".

הערה של חניך המסלול – במסלול לימדו אותנו שיש מצבים שבהם לא תצליח להגיע תמיד ראשון, לימדו אותנו שלא משנה מה קורה אתה תמיד מנסה את הכי טוב שלך. כלומר אם לא הצלחת להגיע לאלונקה אז את סבב הפראייר שלך רוץ הכי מהר שאתה יכול ותגיע לפני כולם כדי להיות מוכן על הקו לסבב הבא בו תיקח את האלונקה ויהיה מה. המגבשים רואים את זה, מי שעושה את הריצה מהר ונלחם מראה מוטיבציה. לא לכולם יש את הכושר הגבוה בעולם והם יודעים את זה, הם לא מוטרדים מזה, את רמת הכושר גם יכולים לבנות לך.

מה שמשנה זה האופי שאתה מראה תוך כדי התרגיל, את האופי שלך, את האופי הלוחמני שלך, לוחמנות זה ערך שבמסלול ובטח בצוות שלי הדגשנו מאוד.

אקט פיזי: "סקיפינג" למשך של 20 ד',

האקט הזה הוא הכי קשה והוא לא מבוצע על ידי המגבש אלא על ידי מדריך מהיחידה, אנחנו לא ידענו למה.

בסיום האקט מבצעים מתיחות ומקבלים הפסקה של בערך 10 ד'. אחרי זה קיבלנו הפסקה יחסית גדולה, כ-30 ד' ואכלנו מנות קרב. בסיום זמן ההפסקה, המגבש לימד אותנו איך להרכיב נשק ולפרק אותו.

אקט פיזי: "מילוי שקים עם יד אחת",

כל אחד מהצוות תופס מקום על ערימת חול ועלייך למלא את השק רק באמצעות יד אחת כאשר היד השנייה, מאחורי הגב. בכל האקט ממלאים את השק במלואו ואז מרוקנים. עלייך למלא את השק כמה שיותר מלא וכמה יותר ולעלות עם השק למעלה של ערימת החול (ערימה קטנה) וממלא שוב עד עצירת האקט ובסיום היה עלינו להסתדר בסדרי הגעה לפי כמות הסבבים שביצענו, ככה בערך 20 ד' בלי הפסקות.

בסיום אקט זה מסתיים היום. הלכנו רגלית לאולם הספורט, הגענו ב-20:00 בערך אכלנו, והלכנו לישון בערך ב-21:00

הקפצה :

לאחר בערך כחצי שעה הקפיצו את כולם בתוך האולם ספורט והוציאו אותנו החוצה למגרש ספורט סמוך שם ביצענו כלל המתגבשים אקט פיזי: "סקיפינג" , ההבדל מהפעמים הקודמות הוא שהתרגיל מבוצע בח' של כל הגיבוש. כמו התרגילים הקודמים של ההתניות שיש לבצע. לא היו הקפצות נוספות בלילה הזה.

הערה של חניך המסלול – לא משנה מה קורה, בין אם זה בצוות שלכם או לא, אתם חייבים תמיד להיות הכי ממושמעים והכי רציניים והכי בפוקוס. אתם אף פעם לא יודעים מי רואה אתכם, הגיבוש הוא בסך הכל שלושה ימים שבהם אתם חייבים לתת את הכל שלכם, תמיד.

יום 3 לגיבוש: יום רביעי

לו"ז מפורט :

השכמה בערך בשעה 04:00-05:00, ההשכמה מתבצעת באותו נוהל כל הימים, משם הולכים למטווחים שם מבצעים את האקטים.

אקט ראשון: "ספרינטים עם פירוק הנשק",

התרגיל מתבצע כך: יוצאים לספרינט הלוך ושוב ומבצעים פירוק נשק, מבצעים ספרינט נוסף הפעם, מרכיבים את הנשק. רק ה-4 הראשונים שמסיימים נרשמים. התרגיל הזה מבוצע סדר גודל של 10 פעמים ויש הפסקת שתייה 1-2 בין הסטים.

הערה של חניך המסלול – "המסלול" זה המקום היחידי שעשיתי תרגיל שהיה דומה לפירוק והרכבת נשק. תרגלתי משהו דומה גם בהכנה ליום בריכה של גיבוש שייטת 13 וגם בסימולציית גיבוש שביצעתי לעוקץ. זה עזר לי מאוד כי לא נכנסתי ללחץ כאשר מסביבי חברה לא הבינו מה לעשות.

אני ממליץ לכם לרוץ הכי מהר שאפשר ולפני שאתם מגיעים תחשבו מה הפעולה הראשונה שעליכם לעשות, במסלול תרגלנו המון פעמים עבודה תחת לחץ ובסוף בתרגיל הזה צריך לבצע 3 פעולות שהן יחסית פשוטות אבל בגלל שאתה לא מכיר אז חברה הסתבכו, בזכות מה שתרגלתי במסלול לא הסתבכתי ויכולתי להתבלט בתרגיל שהוא משהו קשה במיוחד.

אקט שני: "זחילות – כמה שיותר סבבים".

מרחק הזחילה הינו כ-15 מ' לכל כיוון. הלוך ושוב נחשב לסבב 1 . משך התרגיל הוא כ-20 ד'. בתחילת התרגיל המגבש אמר: "הראשון שמגיע ל-50 סבבים יעצור את האקט..." (כמובן שזה רק כדי לשבור אנשים ולא באמת) בנוסף קיבלנו מספר הנחיות כמו: "אף אחד לא שוכב באמצע האקט ולא זוחל...", "מי שרוצה הפסקה יוצא צועק את השם שלו וחוזר..." ,

כמובן שעליכם לזחול בצורה רצופה ולא לצאת בשום שלב מהתרגיל. בזמן האקט המגבש מנסה לשבור אותך ואומר לך משפטים כמו "איך אתם זוחלים...", "מה זה הקצב הזה הבת בת השנתיים שלי זוחלת יותר טוב מכם..." . בסיום אקט הזחילות, כל מתגבש אומר למגבש כמה הוא עשה סיבובים עשה. צאו מנקודת הנחה שיודעים כמה סבבים ביצעתם ועליכם לדווח רק את האמת, מי שלא יזכור כמה עשה זה "פאק" באמינות ועל זה אפשר להיפסל. לאחר מכן מחליפים לחולצה הקצרה היבשה.

אקט שלישי (לא פיזי)

המשימה של הקבוצה היא לעשות את האות A עם חוט אחד בזמן שהעיניים של כולם מכוסות ואסור לדבר. המגבש מנסה למשוך לנו את החוט מהידיים כדי להקשות ויאמר דברים כדי לגרום לנו לערעור הביטחון של עצמנו: "דבר אחד לא הצלחתם הגיבוש הזה...אני לא רואה אחד מפה שמתקבל ליחידה..." כל זה כמובן רק כדי לשבור אתכם.

הערה של חניך המסלול – אל תהיו בשוק! זה שעוצמים לכם את העיניים לא אמור לבלבל אתכם, כן המשימה היא קצת בלאגן אבל תראו שאתם מנסים, כמובן לא באגרסיביות, גם כשתרגלנו באימונים הספציפיים של "המסלול" תרגילים שיש בהם אלמנט של "אין סיכוי להצליח" אתה עדיין חייב לנסות כדי שהתרומה שלך לצוות תהיה ניכרת.

היו המון חברה שפשוט הפכו לעציצים בתרגיל הזה, אותי לימדו בצוות של "המסלול" שאתה חייב להיות הכי טוב שלך דווקא בתנאי אי ודאות.

אקט רביעי (לא פיזי)

המשימה של הקבוצה היא להעמיד את המתגבשים מהכי גבוה להכי נמוך כשהעיניים עדיין מכוסות תוך כדי שהוא מזיז את חברי הצוות ושוב אומר: "יש משהו שהצלחתם בגיבוש הזה...?!"

אקט חמישי ציוותי: "מתלה שזיפים אישי וקבוצתי"

באישי: רושמים רק את ה-4 האחרונים שירדו מהמתח.

בקבוצתי,: בכל רגע נתון, צריך ששליש מחברי הצוות יהיו על הקרקע, וכל השאר על המתחים צריך להגיע ל-5 ד' ואפשר להתחלף רק שאחד עולה על המתח והשני יורד, כך שהכל צריך להיות בתיאום ובסנכרון.

הערה של חניך המסלול – זה תרגיל קלאסי שהיינו מתרגלים המון במסלול כי יש לו צורות שונות שאפשר לאתגר אותו. היינו מתאמנים בכלל על יכולת התלות על מתח מה שניקרא חיזוק ה"גריפ" שלנו. המתח שלנו היה רטוב והיה לנו קשה להחזיק לאורך זמן והוא גם היה שונה כמובן מהמתחים שהכרנו אבל הגעתי עם יכולת מוקדמת וזה עזר.

אנחנו למדנו במסלול שבמצב של תלייה צריך גם לסדר את הגוף כמו שצריך ולא סתם להתלות כי אז כל המשקל יושב על האחיזה שלך אז אני ממליץ לכם לבדוק במסלול איך לתרגל אחיזה נכונה של התלות ולעבוד על זה גם בבית.

זה היה האקט האחרון ליום זה, אותו סיימנו בערך בשעה 09:00 . נתנו לנו לאכול מנות קרב וביצענו ראיונות אישיים, אני מניח שכל מגבש שאל שאלות קצת שונות, שהן על בסיס השאלון שאותו מילאנו בתחילת הגיבוש, אבל בגדול שאלו אותנו:

• ספר על עצמך

• מה אתה עושה בחיים

• למה אתה רוצה להגיע ליחידה (עוקץ)

• מה החברים היו אומרים עליך

• האם ההורים תומכים שתלך לשירות קרבי

• ספר על הבית ספר בו אתה לומד

• ספר על החברים

אורך הריאיון הוא בערך 15-20 ד' לכל אחד, חשוב להתכונן לראיון אישי כדי להבין איך לדבר עם מגבשים ואיך לענות בדיוק על מה ששואלים גם בצורה רצינית וגם בלי ליפול בכל מיני נושאים שלא מראים אותך באור טוב.

הערה של חניך המסלול – לפני תקופת הגיבושים עשינו כמה סדנאות של הכנה לראיונות במסגרת תכנית האימונים של המסלול וההכנה הממוקדת לגיבושים של המסלול. לנו העבירו את הסדנא אנשים שזה המקצוע שלהם וגם מגבשים שעושים ראיונות וזה עזר לי מאוד כי עשינו סימולציות של איך מדברים מול מגבשים ולמדנו איך להציג את עצמנו לא בצורה משעממת.

לאחר מכן מבצעים שאלון סוציומטרי, לפי דירוג של:

• מתאים לעבור ליחידה

• דיי מתאים לעבור ליחידה

• לא מתאים בכלל לעבור ליחידה

הערה של חניך המסלול – תדרגו באמת, מי שמגיע לו, מגיע לו ומי שלא מגיע לו לא מגיע לו. כל מה שהיה צריך להאמר נאמר וכל מה שהיה צריך להעשות נעשה אז תרגישו חופשי לדרג בצורה הכי אמיתית שאפשר.

כמובן שבסימולציות של "המסלול" מתרגלים סוציומטרי אז לאט לאט אתה מבין גם מה לחפש אצל החברים שאיתך בצוות בגיבוש.

מי שסיים ראיון אישי ביצע עבודות רס"ר של סידור וניקוי וקיפול. לאוטובוסים עלינו בערך בשעה 16:20.

טיפים מנצחים של "מסלוליסט" שהגשים את החלום שלו ועבר בהצלחה גיבוש ליחידת "עוקץ":

1. לתת הכל בריצת ניפוי, מחלקים את הצוותים לפי זמן הריצה ומסתכלים על הזמן שביצעתם את הריצה!!

2. לתת בכל אקט 100%, יש מנוחות בין האקטים והאקטים בסופו של דבר נגמרים די מהר. לתת הכל מהשנייה הראשונה לא לשמור כוח יש מנוחות.

3. הגיבוש עצמו הוא לא ארוך, הוא מסתיים ביום השלישי בשעות הבוקר וככה שהוא יוצא יומיים נטו. ברגעים שקשה, תזכרו שהגיבוש קצר יחסית והוא נגמר.

4. להיות אמינים! יש פס מסומן מאוד ברור שממנו יוצאים באקטים וצריך לעמוד מאחוריו, יש הרבה שיוצאים לפניו והמגבשים רושמים את זה. שימו לב שאתם תמיד יוצאים מאחורי הקו.

עוד דבר זה לדווח תמיד את האמת, אתם תידרשו הרבה פעמים לדווח כמה סבבים עשיתם בזחילות, כמה שקים הצלחתם למלא וכו'.. תמיד תדווחו את האמת רושמים הכל ובוחנים אתכם.

5. תתחברו לחברה שאתכם בצוות יש שאלון סוציומטרי בסוף והוא משפיע מאוד.

6. בהפסקות אוכל שיש תאכלו, אל תפחדו להיות אחרי זה כבדים באקטים יש מספיק זמן לאכול לעכל ואתם חייבים את זה בשביל האנרגיה שלכם.

7. תעשו מתיחות! השרירים ממש נתפסים ולי זה ממש עזר לעשות מתיחות.

8. יגידו לכם הרבה פעמים במהלך האקטים שאתם יכולים לצאת לשנייה לשתות מים ואז לחזור ולא רושמים את זה. לא משנה אל תצאו לנוח/לשתות רואים וכותבים הכל. יש הרבה חבר'ה שכן יוצאים לשתות אז לא משנה מה אל תצאו בזמן אקט זה ישחק לטובתכם.

גיליתם שהמאמר עזר לכם? למדתם דברים חדשים שלא ידעתם?
אז זה הרגע שבו אתם עושים את הצעד הראשון הפרקטי אל עבר המסקנה המתבקשת והוא להצטרף למסלול. אלפי בני נוער עשו את זה לפנייך בזכות תכנית האימונים המעולה של המסלול לה אחוזי הצלחה מסחררים. בוגרי המסלול מככבים כיום בשלל יחידות מיוחדות וקורסים יוקרתיים ואין שום סיבה שאתה לא תהיה אחד מהם.
צרו קשר להצטרפות לאימונים ספציפיים, סימולציות לגיבושים וצוותים ייעודיים להכנה ממוקדת לגיבוש.