top of page
  • White Instagram Icon
  • White YouTube Icon

תחקיר גיבוש - קורס טייס

מאמר גיבושים זה נכתב על מחלקת ההכנה לימי סיירות וגיבושים של עמותת המסלול. עמותת המסלול בעלת סגל ההדרכה היחיד בארץ שמגיע מתוך עולם הגיבושים ומתמחה בהכנה ספציפית. המסלול בעל אחוזי הצלחה גבוהים מאוד בימי המיון ולכן צירפנו לכם גם טיפים והנחיות מפי חניכים מהמסלול שעברו בהצלחה את הגיבוש.

מאמר זה מהווה את המאמר הכי מקיף, עדכני ויסודי שנכתב לקראת הגיבושים. חשוב לציין כי לצה"ל ולמערך היחידות המיוחדות שמורה הזכות לשנות בכל רגע נתון את תוכן הגיבוש וישנם כל הזמן שינויים לכן אין לראות במאמר זה תחליף להכנה פיזית ומנטלית. עליה אנו ממליצים כמובן, רק עם המסלול. אם יש לכם חלום להגיע ליחידה מובחרת, צרו קשר היום והתחילו את המסלול שלכם ביחד אתנו.

חניכי המסלול בגיבוש טייס
צילום: באדיבות דובר צה"ל

תחקיר גיבוש - קורס טייס

תאריך הגיבוש (תאריך התחלה ותאריך סיום): תאריך התחלה ה6/3-10/3 (ראשון עד חמישי)

מיקום הגיבוש: בסיס חצרים (בסיס חיל האוויר)

באיזה יום ושעה התחיל הגיבוש ובאיזה יום ושעה שוחררת הביתה:

התאספות בתחנת רכבת אופקים בשעה 08:00 בראשון בבוקר וחזרה הביתה ביום חמישי בשעות הבוקר גם כן, אישית חזרתי עם אוטובוס בשעה 11:00 לתחנת רכבת אופקים.

מתי קיבלו תשובות (באיזה שעה ביום בו סיימת):

קיבלו תשובות ביום ראשון שלאחר מכן, בשעה 19:00 בדיוק

כמה התחילו את הגיבוש:

בכיתתי 16, ולהערכתי היו כ-50 כיתות (נגיד ש-16 זה הממוצע לכיתה = 800 מלש"בים)

כמה סיימו את הגיבוש:

90% ממי שהתחיל את הגיבוש מסיים. בכל כיתה יפרשו אולי 1-2

כמה עוברים:

בממוצע מכל קבוצה יעברו 6-8

כמה מגבשים היו על הקבוצה: 2 מפקדי כיתה – אחד "צעיר" במהלך קורס טייס ואחד טייס בקבע "מבוגר"

מהלך הגיבוש:

יום ראשון לגיבוש:

לו"ז מפורט (מתי בערך השכמה, האם היו הקפצות, מתי בערך מסתיים לוז) :

איסוף בתחנת רכבת אופקים ב- 08:00 בבוקר (מי שלא גר קרוב לאופקים נדרש להגיע עד 11:00, הרבה מאחרים ועדיין הכל בסדר). רישום בתחנה שהגעת וקבלת חותמת על היד שמאשרת את הגעתך לאחר שהראית אישורים רפואיים. יציאה עם אוטובוסים בהתאם לחלוקה אקראית.

קבלת צמיד לפני עלייה לאוטובוס עם תעודת זהות ומספר אוטובוס, חשוב לשמור עליו! כיבוי טלפון נייד והכנסתו לתיק האישי עד סוף הגיבוש. באוטובוסים סוגרים את החלונות כדי שלא תדעו לאן נוסעים. בפועל נוסעים לבסיס חצרים – מרחק נסיעה משוער 30 ד'. מילוי טפסים באוטובוס ברמת בריאות וברמה של מי אתה + חלוקת בדחים של פרוטוקולי ביטחון בלבד – חניך כושל, התייבשות, אובדן הכרה, מכת חום (אין עוד קשר לטיסות).

הגעה למקום בערך בשעה 14:00-13:00. מניחים ציוד אישי בצד וממשיכים רק עם בקבוק מים (שאותו עליך להשאיר צמוד אליך כל הגיבוש!) יושבים עד שמעבירים אותך דרך שרשרת חיול של חובש, רופא ואימות נתונים. נותנים עוד חותמות על היד יש כ3 תחנות ואז מקבלים מדים ומתלבשים.

ציוד אישי :

חולצת צבא

מכנס צבא

חגורה

כובע

דגש: חשוב להקפיד שהציוד האישי שלך יהיה טוב. חשוב שהמדים ישבו עלייך טוב אחרת יהיה לך מאוד לא נוח במהלך הגיבוש.

ציוד צבאי: בהליכות ממקום למקום יהיה עלייך החגור (ריק) והתד"ל

מזרון שטח

תיק "קיטבג":

מעיל צבאי

תד"ל (תיק שהוא כמו שק עם שתי כתפיות)

4 יתדות

3 מוטות

פלג אוהל (יריעה)

את חפירה

חגור

שק שינה

דגש: לוודא שיש לך את כל הציוד ושהכל תקין. אין מסדר לכן אחריות אישית.

ומתחיל להיכנס למשימות של זמנים, זמנים קצרים לביצוע משימות לא בלתי אפשריות אבל לא להתבייש לבקש הארכת זמן אם רואים שלא מסיימים בזמן, במקסימום יגידו לכם להיות בשקט (הגיבוש עוד לא התחיל אז ההערות הנוכחיות סתם בשביל להפחיד) חוזרים למיקום של הציוד האישי ולוקחים גם אותו. מקבלים כריכים והולכים לשבט באוהל בצל לאכול. כל אלה זה סדר גודל שאני מעריך לקח כשעה שעה וחצי.

ממשיכים לאחר האוכל ומתחלקים לכיתות שאיתן תעברו את כל הגיבוש, במידה ואתם מכירים אחד מהמגובשים או המגבשים יחליפו אתכם! המטרה שלא תכירו אף אחד. מקבלים את הקבוצה הסופית והולכים לשבט בח' במקום אחר. מקבלים מהמכים חוברת למידה (בד"ח גדול – בד"ח הכולל פרטים טכניים ובדחים קטנים יותר שכל אחד מהם מורכב מ-15 סעיפים: המראה, נטישה, בדיקת מנוע, בדיקה לפני המראה, טבלת מהירויות ועוד') ועושים כמו תגי שם X4 לתלות על הכתפיות של המדים ושל המעיל הצבאי שנמצא בקיטבג. מהרגע הזה כל משימה היא על זמן ויש אחד מהמגובשים שמקבל סטופר (השעה שמכוונת היא לא נכונה וככל הנראה הסטופר לא עובד בצורה תקינה) והוא החנת"ר, (אחראי הזמנים).

מתחילים ללכת לכיוון "הגבעה" (המקום שבו תישארו בחמישה ימים הקרובים) עם כל הציוד האישי והציוד הצבאי "באוויר" (מחזיקים שלא נוגע בקרקע) ועושים עצירה ליד מבנה גדול (משם מתחילה הריצת 1000)

דיון על דילמה מוסרית מה הייתם עושים: "אתה רואה בן אדם מבוגר מנסה להחליף גלגל, האם אתה עוצר ועוזר לבן אדם המבוגר ומפסיד את הריאיון או ממשיך אל הריאיון ולא עוזר...",

הדיון מתקיים בקבוצה, המגבש נותן זמן מוגדר אבל הדיון הוא לא מוגדר. מגיעים למסקנה וממשיכים. לומדים קוד 1 (לעמוד בשלשות), ו-"קוד 2" (השתטחות על האדמה, הרבה פעמים במהלך הגיבוש המפקדים אומרים קוד 2 וצריך להשתטח על הרצפה במרחק 2 מטרים אחד מהשני עם הפנים כלפי מטה והידיים מגוננות על הראש, עושים את זה בעיקר כשלא מצליחים לפתור חידות או שלא עומדים בזמנים) כל פעם שאחד המכים אומר את אחד הקודים יש לבצע אותו במהירות האפשרית. קוד 3 – התגוננות מגז, וקוד 4 הוזכרו אבל הכיתה שלי לא הגיעה אליהם.

אוכלים צהריים (ארוחת צהריים תמיד נעשית בישיבה כאשר ב7 דקות הראשונות תמיד אוכלים ובשאר הזמן אפשר ללכת לשירותים למי שצריך) ח' מחלקתית, כל כיתה עושה שלשות בצלע אחרת של הח'. מכירים את המפקד סמל למי שעוד לא שמע אותו "מפקד סמל" : כובע סגול "מפקדי כיתות" : כובע אדום מוציאים מהציוד האישי רק מה שהוא אומר ומכניסים לשקית זבל שהיא הופכת להיות הציוד האישי שלכם מעכשיו ואליך

ציוד אישי לתוך שקית זבל:

5 חולצות לבנות

לפחות 5 זוגות גרביים

לפחות 5 זוגות תחתונים

מברשת ומשחת שיניים

מדים החלופיים

לאחר מכן לקחו את הקבוצה לבצע את מבחן המיפוי הראשוני, ריצת 1000. לבנים הזמן עובר הוא 05:00 ולבנות 06:50 (ההנחיה היא תרוצו הכי מהר שאתם יכולים), זה לא מבחן בעל משמעות מעבר לכך שרוצים לראות שאתם יודעים לרוץ ויש לכם כושר בסיסי. אין סיבה להצטיין בריצה הזו. הריצה מאוד קצרה והיא על כביש. לאחר מכן חזרנו למתחם האוהלים, מכאן ואילך הלו"ז היה בנוי ממספר משימות:

שאלות איינשטיין:

כל אחד מקבל פתק ובכל פתק כתוב משפט או עובדה שקשורה לחידה והיינו צריכים בעזרת כל הפתקים לפתור את החידה לדוגמה למצוא מי הקירח, באיזה מקום הוא יושב ומי בעל הזקן.

דוגמא:

ישנם 5 בתים בצבעים שונים: בכל בית יש מישהו בעל לאום שונה, כל אחד מהדיירים שותה סוג משקה אחד בלבד, מעשן סוג סיגריות אחד בלבד ומגדל סוג אחד של בע"ח בלבד! אין דיירים שמחזיקים את אותה חיה או שותים את אותו משקה או מעשנים את אותו סוג סיגריות.

השאלה היא: מי מאנשים מחזיק דגים?

רמזים:

1. הבריטי גר בבית האדום

2. הדני שותה תה

3. השוודי מגדל כלבים

4. הבית הירוק נמצא משמאל לבית הלבן

5. הדייר בבית הירוק שותה קפה

6. האיש שמעשן "פול-מל" מגדל ציפורים

7. הדייר בבית הצהוב מעשן "דנהיל"

8. הדייר בבית האמצעי שותה חלב

9. הנורווגי גר בבית הקיצוני ביותר

10. הדייר שמעשן "בלנד" גר ליד הדייר שמגדל חתולים 11. הדייר שמגדל סוסים גר ליד זה שמעשן "דנהיל"

12. הדייר שמעשן "בלו-מסטר" שותה בירה

13. הגרמני מעשן "פרינס"

14. הנורווגי גר צמוד לבית הכחול

15. לדייר שמעשן "בלנד" יש שכן ששותה מים

חידות קבוצתיות:

דוגמאות : יש מטוס, במטוס יש 4 אנשי צוות אוויר, 2 טייסים ו-2 מכונאים. כל אחד מקבל פיסת מידע לגבי הדמויות. והשאלה בדרך כלל תהיה מי יהיה בצד ימין, כדי לענות את השאלה הזו צריך לחבר פיסות המידע באמצעות שיח של חברי הקבוצה. כל אחד מחזיק רק את הפתק מידע שלו. לא ניתן לאגד את כל הפתקים ביחד.

משימות מתקנים:

דוגמאות: מעבר מצד אחד של המגרש בעזרת 2 מוטות מעץ כולל עם המוטות מבלי שיגעו באדמה. חלק מהמשימות בכלל לא אפשריות וזה רק בעיקר בשביל לראות איך אנחנו חושבים ואיך אנחנו מתנהגים בצוות.

מעבר מסלול מכשולים של בולי עץ – כאשר הדרך היחידה היא רק אם חלק מחברי הקבוצה מחזיקים בבולי העץ, בדרך כלל אין הפרדה בין זמן תכנון לביצוע. לעיתים ההנחיה של המגבשים היא שניתן לדבר ולעיתים אין הנחיה כלל. דגש: במידה ולא נתקבלה הנחיה על דיבור הנחת המוצא צריכה להיות שאסור לדבר.

לקראת אחר הצהריים/ערב (השעה לא ידועה כי אין לנו שעונים על הידיים אבל מהסתכלות על השמיים היה ברור כי אנחנו כבר לאחר השעה 17:00) אכלנו ארוחת ערב (לחם אחיד וחמגשית חמה של פחמימות, עוף ומעין תבשיל ירקות כמו גזר ואפונה וכדומה) אחרי האוכל ביצענו תרגיל פיזי תחרותי ראשון שמתחיל ב-12 סבבים של זחילות מספרי הגעה ובאמצע התרגיל זה הפך ל-20 סיבובים של זחילות רצופות אבל היינו צריכים להגיד כל סיבוב איזה סיבוב היינו ובסוף התרגיל עמדנו בסדרי הגעה של מי שסיים ראשון. אחר כך חזרנו למאהל והלכנו לישון בשעה מוקדמת בערב. בלילה הראשון לא הייתה הקפצה.

טיפים ליום הראשון:

• הקשיבו ברוב קשב, לכל דבר שהמפקדים אומרים ולהיות מרוכז ולהקשיב לכל ההוראות במשימות כי הם לא חוזרים על זה וכדי להצליח את החידות חשוב מאוד להבין את הנתונים של השאלות.

• שתו הרבה מים, אתם בפעילות כל הזמן, הראש שלכם מתפוצץ ממידע ואתם מאבדים המון נוזלים גם אם לא נראה לכם, לכן חשוב מאוד לשתות הרבה מים, בכל הזדמנות, סמכו עליי זה ישתלם לכם בהמשך. כל פעם שהמפקדים שואלים מי רוצה להשתין אז ללכת.

• לאכול הרבה וכל פעם שאפשר אבל לא לאכול יותר מידי בכל ארוחה כי יכול להיות שיהיה אחרי האוכל זחילות או אקט פיזי אחר ואז האוכל עולה וזה מקשה ממש.

• המכים הולכים ללחוש ולדבר בשקט בכוונה למשך כל הגיבוש. תמיד להיות קשובים ואם אתם יודעים שיש בעיה בשמיעה להיות הכי קרובים אליהם בכל זמן נתון.

• לשים לב תמיד לסביבה, כל ציוד שנופל בין אם שלכם ובין אם לא להראות כוונה של להרים ולעזור, מקסימום תתקעו את זה למישהו אחר ביד אחרי שהרמתם אבל לא להתעלם ממה שקורה סביבכם!

• אמינות זה מעל הכל, גם שהמפקדים "לא רואים" ועשיתם משהו שאתם יודעים שהוא לא מותר, דווחו על עצמכם.

ביום השלישי הסתכלנו על מטוסים עד שאמרו שמעכשיו כל מי שמסתכל מדווח על כך, בדיווח ה-15 הם אמרו כבר שנאסוף בעצמנו את המספר ונמסור אותו בסוף היום, עכשיו זה לא משנה אם הסתכלתם על 100 או על 5 העיקר הוא שבסוף היום אתם מדווחים על זה אם הסתכלתם.

אין משימה לא אפשרית, לא ייתנו לכם שום משימה שלא נוסתה וצלחה בעבר (הבעיה זה נטו הזמנים של המשימות) לא לוותר לעצמכם ולא לוותר לחברים שבאים לוותר, להטריף על המשימה כל הזמן.

להתנדב, להכול, ולהסתכל בעיניים של המגבש, הכי "גרוע" תיבחרו ולא תצליחו פעם אחת. רוב הסיכויים שלא יבחרו בכם עם תסתכלו בעיניים ותיישרו את הידיים לגמרי. הכי גרוע ברצינות זה לא להתנדב ולהיבחר.

לא להילחץ משום דבר, במהלך הימים הקרובים גיבוש יציפו אתכם במידע וזה יכול להיות קצת קשוח אבל לא צריך להילחץ מזה. זה יהיה בין אם תלחצו או לא ולכן עדיף לשים את הלחץ בצד ולהיות ממוקדים ככל האפשר על המשימה, לא משנה כמה היא עמוסה במידע. אף אחד לא מצפה מכם לדעת הכל. מצד שני לא להתנדב סתם ולאחר מכן לספק תשובות לא מנוסחות, לא חכמות.

אל תלמדו בד"חים בלילה. השינה חשובה מהכל כדי לשמור אתכם על פוקוס לאורך כל הגיבוש. מעבר לזה, כל זמן פנוי, למדו!

יום שני לגיבוש:

לו"ז מפורט (מתי בערך השכמה, האם היו הקפצות, מתי בערך מסתיים לוז) :

השכמה בחשכה, סדר גודל 05:00-04:00 אוכלים לארוחת בוקר גביע גבינה לבנה, מלפפון, זיתים/מלפפונים חמוצים, וביצה קשה. לאחר מכן הלכנו לאזור של המתקנים ועשינו כמה מתקנים.

משימות מתקנים:

עלייך להעביר שתי אלונקות (עם שק אחד או שניים) מתחת לגדר תיל בלי שהאלונקות יגעו בחול. משך זמן לביצוע המשימה 8 – 12 דק'

על הקבוצה לעבור לצד השני של מגרש החול כאשר הקורות תלויים באוויר מעמוד בחבל - משך הזמן נע בין 8 – 12 דק'

כל המתקנים הם על אותו עקרון של להגיע לצד השני של המתקנים עם כל הקבוצה. עצירה לפריסה של לחם עם ריבה, וביצוע שאלות איינשטיין:

שאלות מוסריות:

דוגמאות: מה עדיף הגנה או התקפה? מישהו מהיחידה שלך (יחידה מאוד מסווגת) התגלה שהדליף מידע מודיעיני מאוד חשוב, בתחקיר שנעשה התגלה שטעו, והוא לא הדליף שום דבר. האם אתה מחזיר אותו ליחידה בידיעה שהעניין עלול להיות מפורסם או משאיר אותו מודח כדי שכל הפרשה תישאר שקטה.

לאחר מכן ביצענו תרגיל שניקרא "מתלה שזיפים", הברים של המתח נמצאים במעגל והם יחסית עבים לעומת מתחים רגילים. התחלנו סט עם הפנים כלפי פנים ככה שרואים את כולם ועומדים בסדרי הגעה של מי שנפל ראשון עד האחרון (בערך 2 ד' – 3 ד') . אחר כך עשינו עוד פעם אבל כשהפנים פונים כפי חוץ בעיניים עצומות ובסוף עשינו משימה שהיו צריכים להיות מינימום 8 אנשים במקביל על המתח והיה אפשר להתחלף. את התרגילים האלה על המתחים, ביצענו לפחות 8 סבבים.

המטרה הייתה להישאר כמה שיותר זמן על המתח כקבוצה. לאחר מכם עשינו עוד סשן של חידות, דוגמאות: ומתקנים, כאשר ההנחיות דומות כאשר פעם אחת צריך להעביר את הקבוצה, פעם אחרת יש להעביר חפץ מסוים.

בין התרגילים שלחו אותנו הלוך ושוב ללמידת בד"חים (בממוצע בחינת בד"חים תתבצע 2-3 במהלך הגיבוש) בישיבה מזרחית וביצוע "קוד 2". לאחר מכן יצאנו לכיוון בריכות החול של הזחילות, ביצענו משימה פיזית של 12 מקצי זחילות, של כ - 30 מטר (לאורך) לעיתים עושים את הבריכות לאורך ולעיתים לרוחב ( 20 מ' ).

הייתי ראשון בכל המקצים, מה שמאוד עזר לי מבחינת הדומיננטיות והבליטה בקבוצה, המגבש גם אתגר אותי ושאל האם אני עומד להישאר ראשון, והחזיר אותי אחורה מספר פעמים במהלך הזחילה.

בצהריים עשינו משימה פיזית:

היה עלינו למלא שקים 2/3, להקיף חבית בירידה במרחק משתנה, של בערך 15-30 מ' לשפוך לערימה אישית ולעשות את ערימת החול הגבוהה ביותר, אסור לרוץ לאורך כל התרגיל. בסוף התרגיל שערך 15-20 ד' אמרו לנו לעמוד בשורה לפי הסדר של הערימה הגדולה ביותר עד הקטנה ביותר ושורה של סדר ההשקעה בתרגיל (מי חושב שהוא השקיע הכי הרבה, סוגיה בעיתית כי קשה להעיד על עצמך, הפתרון יכול להיות שכל אחד יעיד על חבר שלו ולאחר מכן במידה ויש אי הסכמות אז משנים) אחר כך עשינו אותו הדבר אבל הייתה גם ערימה קבוצתית והיינו צריכים להחליט כמה שקים לתת לערימה הקבוצתית וכמה לאישית (אצלי לא התקיים על זה שיח או דיון, כל אחד החליט אינדיווידואלי). בסיום החלק של הבוקר והצהריים, אכלנו מנות קרב (תירס, טונה, לחם, שעועית חריפה ורגילה, חלבה, שוקולד בשימורים, אננס, משמש משומר) ועד הערב ביצענו משימות תכנון ומשימת "דיבייט" שפיצלו את הכיתה ל-2 קבוצות,

קבוצה אחת הייתה בעד והקבוצה השנייה הייתה נגד והיינו צריכים לשכנע את הקבוצה השנייה על השאלה בעד או נגד חינוך חובה עד כיתה י"ב.

אכלנו ארוחת ערב (חמגשית חמה) ואחר כך יצאנו למסע פחות או יותר של 1000 מ' עם כל הציוד שלנו חוץ מהבגדים האישיים.

בסוף המסע מגיעים לשטח גדול ומתרגלים בניית אוהל סיירים בזוגות (אמרו לנו שבהם נישן את הלילה), הולכים לישון בזוגות באוהל הסיירים שבנינו, לא מלמדים אותך איך לבנות את האוהל, להרבה הציוד חסר וצריך לאלתר.

הקפצה 1 –

בערך אחרי 40 דקות מקפיצים אותנו. מנחים אותנו לפרק את האוהלים ואז מסע חזרה אל המאהל הגדול. הולכים לישון.

הקפצה 2 –

בה לא עשינו כלום, ראו שאנחנו מתעוררים והחזירו אותנו לישון.

הקפצה 3 –

ביצענו מספר ספרינטים להקפת חבית והחזירו אותנו לישון. אני ישנתי הכי קרוב לכניסה לאוהל, מה שהקל עליי מאוד את הכניסה והיציאה, במהלך ההקפצות היו טרטורים מאוד קלים, במקרה הכי גרוע כמה ספרינטים שתוצאותיהם אינן נרשמות ובסופם מחזירים אותנו לאוהלים הרגילים לישון. קמנו יחסית מאוחר כי גם הלכנו לישון מאוחר.

טיפים ליום השני :
  • לדעת לפני לבנות אוהל סיירים כמו שצריך ולדעת שיש שני סוגים של האוהל (אחד שמתחבר עם כפתורים לחיצים ואחד שמתחבר עם כפתורים שצריך לכפתר) אם נתקעים עם בן זוג שיש לו פלג אוהל שלא תואם את הפלג אוהל שלך אז זה דופק כי אז צריך לחבר אותם בחבלים.

• אם רואים חבלים זרוקים על האדמה חשוב לקחת אותם כי הם יהיו מאוד שימושיים בהמשך.

• במשימות הציוותיות באופן אישי השתדלו להתנהג באופן הכי טבעי שאפשר, לא חובה לנסות לנהל את הדיון או לשלוט בו, לעזור כדי שיראו את זה, עם זאת, כשיש לכם פתרון יצירתי/חכם בעיניי, הביעו אותו באופן ברור.

• אם ניתן בחרו בן זוג לבניית האוהל שנראה שהוא בעניינים. בחירת בן זוג לא טובה משליכה רבות על תוצאת התרגיל והרושם שאתם עושים.

• בכל זמן שיש לכם ובעיקר בזמני האוכל נצלו את זה כדי ללמוד את הבד"חים.

• אל תוותרו בשום תרגיל פיזי! תנו הכל, זה לא גיבוש שבמהות שלו מכיל הרבה תרגילים פיזיים ועליונות גופנית חשובה כדי להראות שאתם טריים למשימות ההמשך. אל תוותרו, לאף אחד בשום שלב.

• גישה חיובית גם בהתנהלות בדיונים וגם בביצוע משימות, תמיד לחייך וליהנות מהדרך! אתם נמצאים בגיבוש מבחירה לעשות גיבוש יש לעשות אותו על הצד הטוב ביותר בלי להתבאס גם אם מוסיפים עוד 20 זחילות או שקורים דברים שלא ציפיתם שיקרו. צאו מנקודת הנחה שהמגבשים יודעים שאתם מתכוננים ורוצים לייצר גיבוש שיצור מידה מסוימת של אי ודאות כדי שיוכלו "לתפוס" אתכם לא מוכנים.

• לא תמיד תקבלו פידבק מהמגבשים שנותן לך אינדיקציה אם אתם טובים או לא, אי אפשר לדעת יותר מדי מה נחשב לטוב ומה אינו נחשב לטוב, הרבה מזה בסטנדרטים שהתחנכתם עליהם, במצפן הפנימי ובמודעות האישית והסביבתית שלכם. אפשר לדעת שאם עשית משהו לא תקין עליך לדווח על עצמך ולא לוותר במשימות, לא לעמוד בצד בלי לעשות כלום לא להיות חלק מדיון בלי שכולך בתוכו גם אם אין לך מה להוסיף לו.

• תמיד להיות קשוב ומרוכז ולהראות את זה

יום שלישי לגיבוש:

לו"ז מפורט (מתי בערך השכמה, האם היו הקפצות, מתי בערך מסתיים לוז) :

ביום השלישי קמנו לפני עלות השחר. קיבלנו ארוחת בוקר (ביצה קשה, ירק מסוים מלפפון או עגבנייה, גבינה לבנה ולחם לבן). בסשן של הבוקר ביצענו הרבה משימות מתקנים, לאחר מכן היינו הרבה במצב ישיבה בח' כיתתית עם הפנים החוצה ולמדנו את הבד"חים, בשלב זה כבר התחילו לבחון אותנו, המגבש קורא לך ולוקח אותך 5-6מ' ושואל אותך איזה בדחים אתה יודע,

"תתחיל להקריא..." לעיתים המגבש מלחיץ תוך כדי שאתה מנסה לענות על ידי הקראת הגובה של המטוס שהולך וצונח, בדרך כלל תשאול הבדח יסתיים באמירה של המגבש "התרסקת, תלמד יותר טוב..".

לאחר מכן ביצענו משימה פיזית של זחילות סדרי הגעה, בערך 12 סבבים.

חלק מהצוותים מבצעים משימת זחילה ארוכה שבה צריך לבצע כמה שיותר סבבים (סביב ה18 סבבים יבצע המקום הראשון) ממשיכים עם מתקנים: .... וחידות:

נותנים לכל אחד 2 דפים של A4 עם מלא נתונים של בסיס צבאי של אויב ומלא נתונים של כוח צבאי שנתון לנו

לדוגמה: יש לך 14 מטוסי קרב, 14 מטוסי יירוט, 12 מסוקי תובלה שמובילים כוחות קומנדו של 10 חיילים שייקח להם להגיע לבסיס האויב 20 דקות, מסוקי קרב וכוחות רגליים שיכולים להגיע ברגל אבל ייקח להם יותר זמן להגיע לבסיס האויב, לאויב יש 10 מטוסים בכוננות של 5 דקות מכם, 2 מטוסי יירוט בכוננות ועוד 4 מטוסי יירוט שמוקפצים 10 דקות אחרי גילוי מטוסים במכם, תותחי נ"מ שפוגעות במסוקים אבל לא במטוסים, סוללות נ"מ שפוגעות במטוסים שטסים בגובה גבוה, מחסן תחמושתו מסלולי טיסה. ועוד הרבה הגבלות ונתונים והמטרה היא לתקוף ולעמוד כמה שיותר ביעדים שנתנו.

לדוגמה להשבית את מסלולי הטיסה של האויב לכמה שיותר זמן, לחסל 2/3 ממטוסי האויב ולפגוע פגיעה כמה שיותר משמעותית במחסן הנשק (פגיעה רצויה).

נתנו לתרגיל הזה בערך 20 דקות. בסוף הזמן צריך להציג למפקד את התקיפה שלך בעל פה.

יש שואה גרעינית ויש בונקר מיוחד שמי שנכנס אליו ישרוד אבל יש מקום רק ל-7 אנשים בבונקר.

כל אחד קיבל פתק לרשום את שבעת האנשים שהיה מציל ואז עשינו את התרגיל בקבוצה והיינו צריכים לעשות דיון ולהגיע להחלטה משותפת של מי שיכנס ומי לא.

כל מי שכתבתי באישי ונכנס גם לקבוצתי אני מקבל נקודה. נתנו לנו רשימה של 10 דמויות וחלקם היו-אישה עצבנית בהריון, תינוק פצוע קשה, תלמידת תיכון, ספורטאי, איש רוח, אישה בהריון נוספת, חייל שהכניס את האישה הנוספת להריון, שוטר חמוש, זמרת בת 40.

לאחר מכן, ממשיכים למשימות מתקנים: ....

וגם משימת דיבייט שבה חילקו אותנו את הכיתה ל-2 קבוצות, אחת בעד והשנייה נגד והיינו צריכים לשכנע את הקבוצה השנייה לפי העמדה שקיבלנו על שירותי בריאות חינם לכל האזרחים. היו לנו 3 דקות לחשוב על טיעונים. כל קבוצה חשבה ואז הפסיקו אותנו ואמרו לנו לזכור את הטיעונים של הקבוצה ועברנו למשימות אחרות. (בהמשך הגיבוש ביום הרביעי ישבנו ב ח' וכל קבוצה הייתה צריכה לשכנע את הקבוצה השנייה לפי הטיעונים שלה מהיום הקודם). וקיבלנו ארוחות צהריים וערב.

לאחר מכן הקבוצה קיבלה צורות, בנוסף הקבוצה מקבלת קורה (עמוד חשמל ארוך וכבד), ונאמר לקבוצה שבכל זמן נתון יכולים לפתור את החידה 6-8 אנשים כלומר רק הם יכולים לדבר, ובמקביל ההנחייה היא הקורנה צריכה להיות בתנועה מתמדת (לא אומרים באיזה תנועה).

המשימה מוגדרת בדרך כלל 12-15 ד' אבל הקבוצה נשלחה לבצע את המשימה כמה פעמים ולעיתים גם מחליפים את הצורות שיש לעשות.

הקבוצה מקבלת ציור שהוא התוצאה שאליה צריך להגיע ואת הצורות שהם למעשה חתיכות עץ גדולות. לאחר התרגיל הלכנו לישון.

אחרי בערך 45 דקות -

הקפצה 1 ל-משימה צוותית שבה קיבלנו קואורדינטות והיינו צריכים לצייר אותם על החול כל אחת במקום שלה, סימנו אותם עם הבקבוקים שלנו שנדע איפה כל אחת, חילקו אותנו ל-3 קבוצות של המספרים האישיים שמתחלקים ב-3 ללא שארית, המספרים שמתחלקים ב-3 עם שארית 1 והמספרים שמתחלקים ב-3 עם שארית 2, היינו צריכים לצאת כל הקבוצות באותו זמן וללכת באותה מהירות קבועה לקורדינטות כך שהקבוצות לא יפגשו ולא יחזרו לאותה קואורדינטה ושכל הקבוצות יעברו בכל הקואורדינטות. והם נתנו לנו בערך 3 דקות לתכנון ו-7 דקות לביצוע.

אחר כך קיבלנו פריסה של לחם וריבה וחזרנו לישון. אחרי בערך עוד חצי שעה.

הקפצה 2 לתרגיל פיזי תחרותי זחילות סדרי הגעה, עשינו בערך 15 סיבובים. כמעט בכל סיבוב המפקד מחלקה שואל אותנו אם מישהו רוצה חובש או רוצה סיבוב הפסקה או אם מישהו לא מרגיש טוב. שואלים את זה כמעט כל הזמן במהלך הגיבוש. אחר כך חזרנו לישון. אחרי 40 ד' (מי שלוקח סיבוב הפסקה לא יעבור את הגיבוש) הקפצה 3 למשימה קבוצתית.

טיפים ליום השלישי:

אתם כבר תהיו עייפים ו-"שבורים", מהישיבה המזרחית, למרות כל זאת נסו לשבת יפה. זה מראה שאתם בעלי מוטיבציה ולא התעייפתם.

אל תנסו להשתלט על הדיונים, תנסו לתרום לדיונים מה שאתם יכולים, היו יצירתיים. מי שניסה להשתלט על הדיון נתפס כבן אדם מעצבן. כולם חברה איכותיים ולא צריך לנהל אחרים, צריך להביא את עצמך לידי ביטוי לא על חשבון אחרים.

במשימות של המתקנים. הקפידו להיות הכי אמינים שאתם יכולים ובנוסף גם לשמור על הבטיחות זה מראה על אחריות ותשומת לב לפרטים הקטנים ושאכפת לך שלא יקרה כלום לאף אחד.

ביום השלישי חברה מתחילים להפר נהלים של "איסור לדבר" , הקפידו על זה כמה שיותר חזק ואל תפלו למקומות האלה של לעשות משהו שאסור לכם לעשות. קודם כל כי זה הנוהל, ושנית כי אתם לא יודעים אם המפקדים יופיעו פתאום.

יום רביעי לגיבוש:

לו"ז מפורט (מתי בערך השכמה, האם היו הקפצות, מתי בערך מסתיים לוז) :

התעוררנו לפני עלות השחר. אוכלים ארוחת בוקר (ביצה קשה, ירק מסוים מלפפון או עגבנייה, גבינה לבנה ולחם לבן).. סשן הבוקר מורכב

מ:

חידות איינשטיין

מתקנים - ....

משימות צוותיות –

על הקבוצה לתכנן, תכנית של חילוץ למקרה הצורך בשטח אויב אבל שלא כמו במקרה עם תכנון התקיפה היו הרבה יותר נתונים של חישוב ובעיקר של לחשב כמה ערכות של ציוד רפואי ואיזה סוגים, כמה רופאים, כמה לוחמים מחלצים, טכנאי, דלק, אם המסוק חילוץ נפגע, אם המסוק יחכה להזנקה באוויר או בקרקע בהתחשב בכמות הדלק שהוא צריך ובזמן שייקח לו להגיע לפי המשקל של כל אחד וכל דבר והמקסימום שהמסוק יכול לקחת. נתנו לתכנון הזה בערך 13 דקות.

חלוקה לשלוש קבוצות ולכל קבוצה נתנו הוראה אחרת של לבנות משהו אחר.

לדוגמה אצלי היינו צריכים לבנות מבנה בגובה של לפחות 7 מוטות של האוהל סיירים, לקבוצה אחרת אמרו לבנות מבנה בגובה של לפחות 4 מוטות ושיהיה מספיק יציב כדי להעמיד בנקודה הכי גבוהה שלו 3 קסדות, ולקבוצה האחרונה מבנה שיעשה הכי הרבה צל. אחר כך שילבו את כל הקבוצות ביחד והיינו צריכים לבנות מבנה שיענה על הדרישות של כל הקבוצות ביחד.

לכל אחד פתק ועט וכל אחד היה צריך לכתוב את חמשת התכונות החשובות שצריכות להיות לטייס ואז לדון עליהם ולהגיע להחלטה משותפת, הם אמרו לנו שכל תכונה שכתובה בפתק של כל אחד והיא גם התכונה שנחליט ביחד נקבל נקודה ככה שכל אחד מנסה להכניס לרשימה את מה שהוא רשם בפתק.

אחר כך אכלנו ארוחת צהריים ואז אמרו לנו להוריד כובעים ובדחים ולשכב על האזור של הזחילות בשביל להיות מוכנים להזנקה אבל לא הזניקו אותנו וחזרנו לח' (עשו לנו את זה פעמיים תוך שעה אחת).

ממשיכים במשימה שהתחילו ביום השלישי כאשר חילקו אותנו ל-2 קבוצות דיבייט בעד ונגד לגבי השאלה של שירותי בריאות חינם לכלל האזרחים וביום הרביעי היינו צריכים לשכנע. אחר הצוהריים ביצענו משימה קבוצתית – שבה היה עלינו לתכנן מודל תלת ממדי שנצטרך לבנות מהציוד שלנו שיכול להגן על ישראל מטילים ארוכי טווח מהצפון, מטילים קצרי טווח מעזה, מפעילות חבלנית ברחבי הארץ, ומתקיפה חזיתית ממצרים, ולהציג את התכנון למפקדים בחצי דקה.

אחרי עשר דקות של תכנון הצגנו את התכנון למפקדים, התרגיל נעצר והעמידו אותנו בשורה ועשינו תרגיל פיזי תחרותי - אלונקה סוציומטרי. המרחק היה יחסית גדול (בערך 40 מטר לכיוון) המשטח היה עשוי מעפר ככה שהיו גם כאלה שהחליקו בהזנקות, והמשטח היה בשיפוע מתון ככה שהריצות היו גם בעליה וגם בירידה. עשינו 10-12 הזנקות בערך ואז, אחרי שהמשתתפים עייפים, החזירו אותנו לבנות את המודל שתכננו בקבוצה, המטרה הייתה שנכניס במודל של הכיתה כמה שיותר פריטים מהתכנון האישי וכל רעיון שעשיתי בחלק האישי ונכנס גם לקבוצתי קיבלתי נקודה וכל חלק שיש בקבוצה ולא עשיתי באישי ירדה נקודה. לבניית המודל הכיתתי נתנו 7 דקות בערך וכשסיימנו את העמידו אותנו בשורה ועשינו עוד פעם אלונקה סוציומטרי בערך 10 הזנקות (סה"כ 20-22 הזנקות). אחר כך המשכנו למשימות מתקנים - ... אכלנו ארוחת ערב (חמגשית חמה) ואחרי ארוחת הערב

המשכנו למשימה ציוותית - בה היינו צריכים לשרטט על החול את מפת ארץ ישראל והיינו צריכים לכלול בתוכה את כל הגבולות של ישראל מ-48 עד 2023, 5 יישובים, 3 שדות תעופה, 10 הערים הגדולות בישראל, 2 נהרות, ימים, כיוונים, 3 עתיקות (לדוגמה מצדה), 3 קיבוצים, הרים ועוד כמה דברים.

בסוף הזמן (בערך 7 דקות) כל אחד הציג את המפה שלו למפקד. לאחר מכן היינו צריכים להכין מפה קבוצתית עם אותן ההוראות והמטרה הייתה להכניס כמה שיותר דברים מהמפה האישית למפה הקבוצתית.

בסוף התרגיל ביקשו נציג שיציג להם את המפה ואחר כך העמידו אותנו בשורה של למי יש הכי הרבה ערים שהם גם במפה האישית וגם במפה הקבוצתית. לאחר מכן הלכנו לישון ולא הקפיצו אותנו בלילה.

חשוב לדעת את הסדר של הציוד בלילה ולדעת בדיוק כל דבר איפה ולסדר את הציוד לפי הסדר שלוקחים כדי שבהקפצות אדע בדיוק מתי אני לוקח כל דבר ובאיזה סדר כדי לא לשכוח כלום ולהתארגן מהר.

יום חמישי לגיבוש:

לו"ז מפורט (מתי בערך השכמה, האם היו הקפצות, מתי בערך מסתיים לוז) :

קמנו יחסית מאוחר, כבר לא עשינו שום תרגיל, הרשו לנו לדבר בשקט, ואכלנו ארוחת בוקר, אחר כך קיפלנו את האוהלים.

הפלוגה שלנו נשארה אחרונה והכניסה למכולות גם את הציוד של פלוגות אחרות ככה שסיימנו מאוד מאוחר.

בערך בשעה 13:00 שברנו "דיסטנס" עם הסמלים ואז נכנסנו להתקלח. בסוף המקלחת החזרנו את כל הציוד האישי ושברנו דיסטנס עם המפקדים הכיתתיים ומפקד המחלקה. החזירו לנו את הטלפונים, עלינו על האוטובוסים והחזירו אותנו לתחנת רכבת אופקים ב-14:30.

גיליתם שהמאמר עזר לכם? למדתם דברים חדשים שלא ידעתם? אז זה הרגע שבו אתם עושים את הצעד הראשון הפרקטי אל עבר המסקנה המתבקשת והוא להצטרף למסלול.

אלפי בני נוער עשו את זה לפנייך בזכות תכנית האימונים המעולה של המסלול לה אחוזי הצלחה מסחררים. בוגרי המסלול מככבים כיום בשלל יחידות מיוחדות וקורסים יוקרתיים ואין שום סיבה שאתה לא תהיה אחד מהם.

צרו קשר להצטרפות לאימונים ספציפיים, סימולציות לגיבושים וצוותים ייעודיים להכנה ממוקדת לגיבוש.