top of page
  • White YouTube Icon

הכנה לגיבוש קורס חובלים 2023

גיבוש קורס חובלים

מאמר גיבושים זה נכתב על מחלקת ההכנה לימי סיירות וגיבושים של עמותת המסלול. עמותת המסלול בעלת סגל ההדרכה היחיד בארץ שמגיע מתוך עולם הגיבושים ומתמחה בהכנה ספציפית. למסלול אחוזי הצלחה גבוהים מאוד בימי המיון, ולכן צירפנו לכם גם טיפים והנחיות מפי חניכים מהמסלול שעברו בהצלחה את הגיבוש.

מאמר זה מהווה את המאמר הכי מקיף, עדכני ויסודי שנכתב לקראת הגיבושים. חשוב לציין כי לצה"ל ולמערך היחידות המיוחדות שמורה הזכות לשנות בכל רגע נתון את תוכן הגיבוש וישנם כל הזמן שינויים לכן אין לראות במאמר זה תחליף להכנה פיזית ומנטלית. עליה אנו ממליצים כמובן, רק עם המסלול. אם יש לכם חלום להגיע ליחידה מובחרת, צרו קשר היום והתחילו את המסלול שלכם ביחד אתנו.

לאיזה גיבוש התמיינת: קורס חובלים

תאריך הגיבוש (תאריך התחלה ותאריך סיום): 19.03-22.03

מיקום הגיבוש: בסיס עתלית

באיזה יום התחיל הגיבוש ובאיזה יום הסתיים: ראשון עד רביעי (למי שעובר את הגיבוש יש יום נוסף)

מתי קיבלו תשובות (באיזה שעה ביום בו סיימת): סביבות 14:00

כמה התחילו: 350-400

כמה סיימו: 250-150

כמה התקבלו ועברו לקורס חובלים :

מכל קבוצה –

חובלים בין 2-3

צוללות 2-4

לו"ז מפורט - יום ראשון לגיבוש: יום ראשון

מגיעים לתחנת רכבת עתלית, מתרכזים בשורה של חמישיות ומציגים תז טופס רפואי ושאלון לפני גיבוש, באוטובוס חותמים על הסכמה לסודיות מכיוון שהבסיס מסווג מאוד. משם לוקחים אותנו לבסיס בעתלית.

הגענו באזור 12:00 לבסיס. ריצת ניפוי- 2000 מטר, בערך כולם עברו (3 עפו מתוך 50) אבל זאת הייתה קבוצה חזקה יחסית.

יוצאים מן הבסיס לדרך עפר המקבילה לבסיס , רצים על עפר 1000 מטר הלוך חזור כאשר בנקודת ההיפוך מחכה חייל שמסמן אותך עם טוש שחור. לא נאמר מה הוא זמן עובר , אנחנו הנחנו כי זה לפי מיקום. בקבוצה שלי עפו 10 מתגבשים.

הערה של חניך המסלול ועבר גיבוש חובלים

למי שהגיע מ"המסלול" אין שום בעיה עם ריצת ה-2000 מכיוון שאתה מתאמן על זה באימונים ומגיע לתוצאות הרבה מעבר למה שדרוש בגיבוש חובלים. אז אם אתם מוטרדים מההיבט הפיזי בגיבוש ואתם חניכים במסלול? אל תהיו מוטרדים. הריצה מתבצעת בקבוצות של האוטובוסים בהם מגיעים. לאחר מכן מחלקים למחלקות באופן אקראי ואורזים ציוד אישי בשמרדף כגון טלפון ארנק ושעון. יש קבוצות של בנים בנות ביחד ויש רק של בנים לטובת דתיים.

אחרי הניפוי, חילקו לנו את הציוד:

• זוג מדים

• נשק

• חבל אישי

• ציוד לשפצור

• תד"ל

• פנקס אישי עם מידע שיש ללמוד למבחנים - זו היא חוברת המכילה 21 עמודים שעליהם יש מבחנים במהלך הגיבוש.

דגש של חניך המסלול שעבר גיבוש חובלים

שימו לב שהציוד שאתם מקבלים תקין, אם הוא לא תקין אתם תסבלו מכך שלא נוח לכם, לכן תבדקו שיש לכם כל מה שאתם צריכים וזה תקין. אם לא תקין, תחליפו.

מגיעים המגבשים (בין 2-3 מגבשים על קבוצה חלקם מילואימניקים וחלק צוערים בקורס חובלים) לוקחים אותנו לים ברגל, הליכה של 400 מטר מהאוהלים. שם ממלאים שקים, בנים 15 קילוגרם ובנות 10 קילוגרם ומכניסים לתד"ל. ממנים חניך תורן והוא באופן בלעדי אחראי על זמנים בשימוש של סטופר פשוט. מורידים שעונים לפני הקליטה לאחר מכן יצאנו למקצה של זחילות ( 50 מטר) לעשר סיבובים. הזחילה מתבצעת עם מימיות בכיסים בלי נשק. בקו זינוק יש להגיע עד קו שמסמנים מראש. קמים ברגע שנוגעים. מקיפים את התיק שבצד של הקו וחוזרים בריצה לקו הזינוק. עומדים ומחכים לזינוק. חזרנו לאוהל ואז התחילה משימה קבוצתית ראשונה:

חידת "אינשטיין":

יש לכל אחד 10 דקות לבד לפתור את הבעיה הבאה - יש 5 ספינות לכל ספינה יש דגל מדינה, צבע, מיקום מהספינות, מטען ומשקה אהוב על הקפטן, עליכם למצוא את הספינה בעלת המטען המסוכן.

ל-10 דקות הראשונות קיבלנו דף עם באזור ה-15 עובדות. לדוגמה, הספינה הראשונה בשיירה היא כחולה, הספינה האמצעית היא מסינגפור והמשקה האהוב על הקפטן הוא שוקו, הספינה בעלת מטען החיטה דווחה שפלטה מטען לא מאושר. כל מיני עובדות כאלה. אחרי ה-10 ד' יש עוד 10 דקות בהם דנה כל הקבוצה ביחד על מי הספינה עם המטען המסוכן- אי אפשר להגיע לפתרון, כי אין מספיק עובדות. כשה-10 דקות עברו נתנו לכל אחד עוד דף עם 5 עובדות ו-5 דקות לעבור עליו, עם הדף הזה אפשר לפתור את החידה כבר. אחרי ה-5 דקות יש עוד 10 דקות של דיון קבוצתי. אחרי החידה הזאת היינו במסדר של לעמוד פשוט כמה שעות עם כל מיני תיזוזים, תוך כדי צריך לפתוח את הפנקס ללמוד.

משימה צוותית:

לבנות מפת ארץ ישראל מדויקת ככל האפשר באורך ורוחב 2 מטר היה לנו 15 ד' .

לאחר ארוחת ערב ראינו סרטון בנושא צוללות, הידראוליקה, שיוט ונושאים אחרים מסווגים של 26 דקות. בהמשך הגיבוש (זה משתנה ) נבחנים על החומר שאלון אמריקאי .

אחרי כל זה הלכנו לישון.

לו"ז מפורט - יום שני לגיבוש: יום שני

קמנו אני מאמין ב-04:00-05:00 (לא היו הקפצות). כולם עלו על ציוד ואכלו משהו קטן ויצאנו למסע.

המסע היה על החוף: 2 ק"מ עם דמוי נשק עלינו, 3 ק"מ עם תד"ל 10 קילו (טיפה יותר), ועוד 2 קילומטרים עם אלונקה שעלייה 7 תדלים בערך 70 קילו. קצב המסע הוא בהליכה מהירה פה ושם קצת ריצות אבל לא הרבה, לא מסע קשוח. אחרי המסע עשו קצת הפסקה והכינו אותנו למקצים של אלונקה סוציומטרית- באזור 12 מקצים היו כל אחד באורך של 25 מטרים, 4 ראשונים לוקחים אלונקה ומספר 6 לוקח ג'ריקן. כל מי שלא לוקח כלום פשוט הולך אחרי האלונקה (לא יוצא לסיבוב ריצה). בין כל 2-3 מקצים הייתה הפסקת מים. הריצה בתרגיל מתבצע עם מימיות בכיסים, אז זה לא נוח (אני פשוט שתיתי את רוב המים כדי שהמימיות לא יפריעו, חלק שפכו גם את המים אבל עדיין צריך להשאיר - בכל זאת רוצים לשתות גם). אחרי האלונקה סוציומטרית חזרנו לבסיס, לארוחת צהריים. אחרי זה הלכנו עם המפקדים לחדר, שם התחילו הרצאות מקצועיות. כל אחד מקבל בפנקס חומר ללמוד להרצאה מקצועית (אני קיבלתי על פיצוץ אוניית "לינו"), יש לשים לב ביום השני הם שואלים מי מוכן, כי בכל זאת עבר רק יום אחד אז עוד איכשהו אפשר להתחמק מלהרצות באותו יום (תלוי גם על איזה מפקדים נפלת). הנושאים הם או על מבצעים ימיים או סתם על מלחמות בין מדינות, זה לא משהו שצריך להדאיג פשוט ללמוד ולשנן. הם לא מצפים שנדע הכל אחד לאחד פשוט רוצים לראות איך אנחנו מדברים מול קהל.

דגש של חניך המסלול שעבר גיבוש חובלים

צריך להיות מרוכזים למשך כל ההרצאה ואני מתכוון לכל ההרצאה, היה קטע אחד שפשוט איבדתי את מה שאחד המועמדים הרצה עליו ובסוף ההרצאה הם שואלים שאלות. יצא ששאלו אותי שאלה ולא היה לי מושג מה להגיד - אז להקשיב. 3 מועמדים הרצו , ואחרי זה יצאנו למשימות פיקודיות.

משימה 1:

עומד לרשותך מוט ארוך של 3 מ', 3 מוטות קצרים, דלי מים וחבלים- עליך לפקד 10 דקות על הצוות ולבנות מתקן לדליית מים לגובה של כ-3 מטרים.

הצעה לפתרון המשימה – ניתן לבנות משולש מהמוטות הקצרים תוך כדי אבטוח באמצעות חבלים בקצהו של המוט הארוך ועליהם לקשור את דלי המים ואז ובאמצעות כל הקבוצה להרים ולהחזיק את המוט ישר כך שייווצר מתקן לתליית המים בגובה 3 מ'

משימה 2 :

לרשותך מוט ארוך, חבלים ודגל, יש לך 10 דקות לפקד על צוות ולבנות תורן לדגל שיהיה אפשר להעלות ולהוריד.

הצעה לפתרון המשימה – במידה ואין טבעת בקצהו של המוט הארוך, יש לבצע קשר מוט בקצהו של המוט הארוך ואז להשחיל עד כמעט הקצה את הדגל. בקצהו של הדגל יש לבצע קשר בוהן שיאבטח את הדגל ואת קצהו של החבל מהצד התחתון לקשור בקשר מוט כך שהדגל יהיה פרוס יפה ותלוי על העמוד.

במידה ויש מספר חבלים, יש לבצע קשר מוט ולהוסיף לולאה בחלק העליון של המוט וקשר מוט בתוספת לולאה בחלק שהוא מספיק גדול בשביל הדגל להיות פרוס ומתוח ואז לעשות מעגל מחבל נוסף והשחיל בו את הדגל, מהצד העליון של הדגל ומהצד התחתון יש לבצע קשרי בוהן שיקבעו את מיקום הדגל ואז ניתן להוריד ולהעלות את הדגל.

משימה 3 :

לרשותך 4 משוטים, גלגל הצלה וחבלים, עליך לבנות מעין תורן שיצליח להחזיק את גלגל ההצלה ולהעביר אותה למעל הגדר (גובה של 2 מטרים בערך).

הצעה לפתרון המשימה – את המשוטים יש לקשור אחד לשני באמצעות קשרי מוט ובקצה של התורן יש לקשור משוט אחרון כאשר רק חלקו הרחב בולט ועליו ניתן לתלות את גלגל ההצלה ולהעבירו מעל הגדר. אפשר שהמשוט העליון יהיה מעט משוחרר ובקצהו יהיה קשור חבל שבו אוחזים חברי הקבוצה והם יכולים להרפות או למתוח כדי להעלות או להוריד את המשוט שמעביר את הגלגל לצידה השני של הגדר.

4. לרשותך חבית, בול עץ קצר, חבלים והציוד האישי (תדלים זה מה שהיה חשוב). עליך לפקד 10 דקות ולייצב את החבית על הבול עץ.

הצעה לפתרון המשימה - לעשות מעין ריבוע עם התד"לים- כל תד"ל מתפקד כפינה, לכל 2 תדלים קושרים אותו חוט ויוצרים אלכסון כזה (נגיד כל חוט מתפקד כאלכסון של הריבוע), אותו חוט נמצא מעל החבית ויוצר לחץ למטה מה שייצב את החבית. כלומר תוצר סופי הוא 2 אלכסונים שמפעילים לחץ כלפי מטה על החבית ומייצבים אותה על בול העץ.

משימה 4:

אתם עומדים בשדה מוקשים, עליכם להעביר את כל הצוות והציוד לצדו השני של שדה המוקשים, לרשותכם 2 חביות (החביות לא יכולות לזוז כי אם נזיז אותן הן יפעילו את המוקשים) אז החביות נמצאות כל אחת מטר מההתחלה, מטר בין החביות ומטר לסוף), בנוסף לרשותנו 3 בולי עץ, גם את הבולי עץ אסור להניח על הרצפה כי זה יפעיל את המוקשים.

הצעה לפתרון המשימה – אם יש לאן לקשור את החבלים בצד השני של השטח אז הקבוצה מעבירה משתתף אחד שיעבור על החביות עם החבלים וכשהוא מגיע לצד השני הוא מאבטח מספר חבלים ואז חברי הקבוצה צריכים לעבור בטיפוס קוף על החבלים לצד השני. אם בולי העץ מספיק ארוכים אז שמי בול עץ אחד באלכסון על החבית, בול עץ אחד בין החביות ובול עץ נוסף באלכסון עד הסוף וכל הצוות עובר עליהם.

משימה 5:

יש חבית בעלת ציוד יקר ערך שנתקעה בשדה מוקשים, לרשותכם- מוט ארוך (3 מטרים) וציוד אישי(חבלים אישיים, תדלים וכדומה), עליכם להעלות את החבית לגובה של מטר אחד כדי להצליח. יש לשים לב שבמכסה של החבית יש חור שמתאים למוט.

הצעה לפתרון המשימה – ניתן להשחיל את המוט לתוך החור שנימצא בתוך החבית ובאמצעות כל הצוות להרים את החבית ולחלץ אותה. במידה וזה לא עובד ניתן להכין חכה מהמוט ולהחיל עצם רחב לתוך הפתח של החבית ולדוג את החבית החוצה.

משימה 6:

ניהול מבצע לפי קבוצות.

המגבשים מחלקים את החוליה לשלוש קבוצות, כל קבוצה בעלת תפקיד אחר :

אחראי ביטחון, אחראי מודיעין, אחראי תנאים.

בנוסף חניך אחד מקבל את מפקד המשימה. לכל קבוצה עשר דקות בהן היא צריכה להבין את המשימה שלה.

אני הייתי בקבוצת ביטחון ולכן לא יודע לפרט יותר מדי על שאר הקבוצות.

המשימה שלנו הייתה לא לאפשר מעל 72 שעות של שהיית צוללת בשטח אויב ולא לאפשר לעלות ל-10 מטרים לפני פני השטח באור.

הקבוצה של המודיעין הייתה צריכה להשיג מינימום של מידע, כאשר התנאים שלה סותרים את התנאים שלנו וככה בין כל הקבוצות. אסור לך לגלות את מניעי הקבוצה שלך. לאחר עשר דקות יש דיון של עשר דקות של כל הקבוצות בו הם צריכים להסכים על התנהלות המבצע. דיון זה מנוהל על ידי המפקד ובתום עשר הדקות הוא צריך לקבל החלטה מכל המידע שאסף משלושת הקבוצות על ניהול המבצע.

טיפ מחניך המסלול ( עברתי את הגיבוש בתוצאת צוללות ):

יש משימות בהן המגבשים שמים דגש יותר לצוללות ( לנו אין דרך לדעת זה משהו שהמגבשים לא מגלים).

דוגמה לכך היא המשימה הזאת, אני סבור שהמשימה הזאת העבירה אותי לצוללות כי התעקשתי על התנאים שקיבלתי ולא הייתי מוכן לוותר בשום מחיר על ביטחון החיילים והצוללת.

דגש נוסף שלא קשור למשימה הוא תמיד להיות כנים, גם אם אתם לא יודעים או לא הצלחתם - לומר שאתם לא יודעים או לא הצלחתם. באחת החידות היה צריך לבצע חישוב ארוך ואני לא הצלחתי כלום, הייתי עייף מהגיבוש וכל העול הלימודי. במשך 15 דקות ניסיתי ולא הצלחתי וכששאלו אותי מה עשיתי במהלכן אמרתי בדיוק מה שקרה לי .

דגש של חניך המסלול שעבר גיבוש חובלים - כן צריך להגיד שהמשימות לא אפשריות ברובן ל-10 ד', אבל פשוט צריך להראות שאתם יודעים לפקד על צוות, וגם כשאין לכם שמץ מה לעשות אתם לא חסרי אונים.

אחרי זה עשו לנו מבחנים - לא לדאוג זה לא מבחן פתע, ביום הראשון אמרו לנו ללמוד את הנושאים שנבחן עליהם ביום השני.

המבחנים היו על נושאים כגון:

מסדרים:

דוגמה לחומר של המסדרים - נגיד מסדר 1:

סירת המפקד היא הראשונה בצי אחריו הספינות מסתדרות לפי סדר המספרים של כל ספינה.

סימן: המפקד מזיז את ידו הימינית מאחורה לקדימה.

יתרונות: אפשרות לעבור במעברים צרים ומים מוגבלים.

חסרונות: קושי של המפקד לשלוט על הצי, אפשרות של סירה לעלות על הסירה לפניה.

ככה יש כמה מסדרים וצריך לשנן, המבחנים די קלים.

גישות ושיטות חתירה:

דוגמה לגישות: גישת חרטום, גישה ס"ג לס"ג, גישת אדם בים.

שיטות החתירה ממש פשוט זה חצי עמוד ללמוד ומספיק לקרוא פעם אחת. לכל מבחן יש 10 דקות, 5 שאלות אמריקאיות, רמה של הבנה די בסיסית (מספיק לשנן).

המבחנים נגמרו ונתנו לנו עוד חידה. אחד המפקדים הדגים פעמיים איך לפרק נשק ולהרכיב חזרה, פשוט צריך להיות מרוכזים ולחזור בראש לעצמכם על כל שלב. לא כולם מפרקים בו זמנית לכן יש קטע ששאר המחלקה מחכה לתורה, אומרים זמן ללמידה עצמאית מהפנקס, אבל אני ממליץ לא ללמוד ולהמשיך לשנן את השלבים של הפירוק וההרכבה כדי לא להתבלבל. עכשיו בזמן שמפרקים ומרכיבים הם שואלים מלא שאלות סתמיות- מה התחביבים שלך? איזה סרט זכה באוסקר בשנה האחרונה? מה החוק הראשון של ניוטון? מי זה איינשטיין? כמה מכתשים יש בישראל? דברים כאלה. אני חושב שהיו באזור ה3-5 דקות לפירוק וההרכבה.

אחרי זה היה ארוחת ערב ומסדר לילה, לא יותר מדי דברים חשובים. הלכנו לישון באזור 21:30-22:00

לו"ז מפורט - יום שלישי לגיבוש: יום שלישי

קמנו בערך באותה שעה כמו היום השני, ולא היו הקפצות. הכינו אותנו ישר לטבילה בים, לא משהו מוגזם, שמנו חגורות הצלה, עמדנו בשורה ושילבנו ידיים. תוך כדי שילוב ידיים הלכנו אחורה על למקום שהמים מגיעים לגובה ברכיים- אמרו לנו לשכב ולהכניס את הראש (משהו כמו 10 שניות) ואז יצאנו.

אין מה לפחד קר יותר בחוץ מבתוך המים. מקסימום מי שמפחד יחשוב על זה שאנחנו מקבלים מקלחת אחרי (ויש שמפו וסבון). אחרי זה חזרנו לבסיס, התקלחנו ואכלנו ארוחת בוקר. ביום הזה עמדנו באיזה מסדר באזור חצי שעה עם זמן למידה מהפנקס. יצאנו לחוף למסע שני.

מסע שני:

עוד פעם על חול, 2 קילומטרים רק עם דמוי נשק ו-2 סוחבים ג'ריקן, 2 קילומטר עם תדל 10 קילו או ג'ריקן, ועוד שני קילומטרים עם אלונקה. בשני קילומטרים עם האלונקה זה או שאתה סוחב את האלונקה או שאתה בלי כלום, יש ג'ריקן אחד ומי שסוחב אותו חייב להחליף עם מישהו כדי לסחוב אלונקה.

במסע הזה האלונקה הייתה כבדה- הפעם 110 קילו שזה קרע את הכתפיים ברמה מוגזמת, במיוחד אחרי היום השני שכבר הגוף כואב. סחבתי טיפה יותר מקילומטר את האלונקה.

כמה דגשים חשובים מחניך המסלול שעבר גיבוש חובלים -

1. המחלקה שלנו הייתה היחידה עם 110 קילו, כל השאר היו עם 70-80. ככה שזה לא אצל כולם היה נורא.

2. במידה ויש בת אחת במחלקה המשקל על האלונקה הוא 40 קילו.

3. עוד נקודה שתקפה גם למסע הראשון - אחרי ה-2 ק"מ של האלונקה אנחנו נשארים אתה במקום ואחד המפקדים מתחיל להגיד ולהלחיץ שרק התחלנו את המסע ומי שמתחת לאלונקה הולך לעשות אלונקה שחורה עד הודעה חדשה, סתם שטויות פשוט לא לצאת טמבל ולרדת מהאלונקה בגלל שאי אפשר להחזיק יותר (2 דקות והורדנו אותה אז הכול טוב).

מהמסע חזרנו לבסיס לעוד משימות קבוצתיות:

משימה 1 :

הנכם עומדים מול נהר רעיל שאסור לגעת בו, מהנהר עולות 5 אבנים יבשות.

היה לנו (אני חושב) 4 קרשים באורכים שונים והיינו צריכים להשתמש בהם כדי להעביר את כל המחלקה מהקצה הראשון של הנהר לשני. אני חושב היה לנו באזור הרבע שעה למשימה או אולי 20 דקות.

משימה 2 :

עמדנו סביב מעגל שבאמצע שלו עומד דלי ומשני צדיו מימיות מלאות מים, בנוסף היו 2 חבלים ארוכים. היינו צריכים להשתמש בציוד כדי לשפוך את שתי המימיות לדלי באותו הזמן.

שני דגשים- אסור לדרוך בתוך המעגל וחייב שהמימיות ישפכו בדיוק באותו הזמן.

אחרי המשימות הייתה ארוחת צהריים ועוד מסדר (אורך של חצי שעה-שעה) עם זמן ללמידה עצמאית. בסופו הוציאו את המחלקות לחוף, וחילקו כל מחלקה ל-2 קבוצות משניות שכל אחת נמצאת על ס"ג.

במשך חצי השעה הראשונה חתרנו עם המפקד בים לפי הקצב שהוא הכתיב ואז אחרי זה הוא הוריד עוגן והתחלנו עוד משימות פיקודיות. לכל המשימות אותו ציוד- גלגל הצלה, 6 משוטים, חבלים אישיים.

משימה 1:

עליך לפקד על הצוות במשך 10 דקות ולבנות איתם מכסה לס"ג בעל אורך מקסימלי (מותר להשתמש בבגדים שלנו אבל רק 1 יכול להוריד את חגורת ההצלה בו זמנית). מה שעשיתי - אמרתי לכל 2 לחבר כל 2 משוטים לצורה של משולש, בו זמנית 2 עומדים בצד ומורידים בתורות את החולצה, בזמן שאחד מוריד את החולצה השני מחזיק אותו שלא ייפול. אחרי שיש 3 זוגות של משוטים מחוברים מניחים כל זוג במרחק של כחצי מטר ופותחים את המשוטים לצורה של משולש (בלי בסיס), לאחר שאיזנו את המשוטים שמנו את החולצות של כולם ויצרנו מכסה. אמנם לא היה השטח המקסימלי ואחרי זה עלה לי רעיון טוב יותר אבל זה עדיין ענה על המשימה.

משימה 2 :

עליך לפקד על הצוות ולבנות איתם תורן לגלגל ההצלה שיגיע לגובה מקסימלי.

משימה 3 :

עליך לפקד על הצוות במשך 10 דקות ולבנות מפרש לס"ג.

אחרי 3 משימות עצרנו והמפקד הרים את העוגן ואמר לנו לחתור לעבר אוהל כזה על המים. שם פגשנו את הקבוצה השנייה. עכשיו התחיל האקט של "סירת ההקאות". נכנסו כל המחלקה לאוהל צפוף יחסית וישבנו על הברכיים עם הפנים לעבר חוץ, וסגרו אותנו בתוך האוהל (לא נכנס אוויר מבחוץ) היינו ככה במשך 20-30 דקות נראה לי. אקט לא קשוח מדי (אני פשוט עצמתי עיניים וניסיתי לישון).

בסוף האקט הם פתחו את האוהל וחילקו לכל אחד דף. על הדף יש חידה קבוצתית. 10 דקות ראשונות לפתור לבד ו10 דקות הבאות לפתור כקבוצה. פתרון החידה היה בתוך האוהל אז היה די קשה לחשוב בגלל בחילה וכאב ראש.

החידה -

המטוס של המחלקה שלכם התרסק בדרכו ליעד, למזלכם נשארתם בחיים. מהמטוס נשארה רשימה של כ-15 דברים ועליכם לדרג את הדברים מהחשוב להכי פחות חשוב, ועל כל המחלקה לשרוד כמובן. שימו לב, אתם נמצאים בתוך מקום בו נצפתה טמפרטורה של מקסימום 43 מעלות צלזיוס, כשאתם מסתכלים לאופק אתם לא רואים דבר מלבד טיפה שיחים וקקטוסים. מקום ההתרסקות שלכם נמצא כ-100 קילומטר מהיעד וכ-117 קילומטר דרום מערב למקום ההתרסקות ישנה תחנת סיכום.

אני אגיד את הציוד שאני זוכר שהיה לדרג (מחניך המסלול שעבר את הגיבוש לחובלים):

• מפה

• בקבוק וודקה

• 1000 טבליות מלח

• ספר "חיות המדבר שאפשר לאכול"

• מראה

בסוף החידה סוף סוף יצאנו מחוץ לאוהל והתחלקנו לקבוצות שהיינו קודם. עכשיו יש עוד כמה משימות פיקודיות:

משימה 1 :

לרשותך אותו הציוד מקודם (6 משוטים, חבלים אישיים, גלגל הצלה וציוד אישי), עליך לפקד על הצוות במשך 10 דקות ולבנות מעין גשר שיאפשר מעבר לסירה אחרת.

הצעה לפתרון המשימה -

משימה 2 :

אחרי המשימות המפקד נתן לאחד המתגבשים במחלקה כיוון לחתור אליו ועל המתגבש לגרום לס"ג להגיע לשם. 3 מתגבשים מתוך 6 קיבלו את האפשרות לפקד על הסירה ולקבוע את הקצב. חזרנו לבסיס וזכינו להתקלח (עוד פעם). עכשיו המשיך הסבב של ההרצאות האישיות (הפעם לא להתחמק מזה כי היה מספיק זמן ללמוד וזה סתם יראה לא טוב בעיני המפקדים). אחרי שכולם הרצו התחילו עוד 3 מבחנים עיוניים- לכל מבחן 10 דקות ו-10 שאלות:

מבחן 1: על ווסת דלק -

החומר: מהו ווסת דלק, מה המטרות שלו. וגם היה שרטוט של ווסת דלק והסבר על מה התפקיד של כל חלק שלו. מבחן די קל, עוד פעם שאלות אמריקאיות ועוד שאלה אחת - הביאו לנו איור של ווסת דלק ואמרו לנו לרשום לכל חלק את השם שלו (אין את השמות על הדף צריך לזכור. טיפ שלי - אפשר להסתכל על השאלות הקודמות ועל התשובות שהיו רשומות שם כדי להיזכר בשמות של החלקים).

מבחן 2: על GPS,

החומר: טקסט קצר באנגלית, הסבר בעברית על איך GPS עובד ועל סיבות שבהן הGPS יכול לטעות.

מבחן 3: על ניווט אסטרונומי.

אני אגיד את האמת, חטפתי שוק כשראיתי את השאלות ומסתבר שאני לא היחיד לאף אחד כמעט לא היה מושג על איך לענות על לפחות חצי מהשאלות שהיו שם.

החומר: בפנקס - לא זוכר ממש אבל היה הסבר על קווי אורך, רוחב, קו המשווה, קו 0 וכל מיני. היה גם הסבר על ספירה שמימית, מושגים של ספירה שמימית והקשר בינה לבין כדור הארץ.

לא מספיק במבחן הזה לשנן את החומר צריך גם להבין לפרטים מה יש בחומר ולדעת איך לשרטט את כל הדברים.

אחרי המבחנים הייתה עוד חידה קבוצתית:

כמעט כל העולם הושמד בעקבות הפצצות גרעיניות, לפניכם 14 בעלי מקצוע ואנשים. עליכם לבחור מתוכם 7 ולאכלס מחדש את כדור הארץ (משהו כזה)- כל האנשים נמצאים על ספינה ועל ה7 הנבחרים לנטוש את הספינה ולהגיע לאי.

האנשים (לא זוכר את כולם אבל עדיין):

1. איש צבא לשעבר עם פוסט טראומה.

2. טייס פצוע.

3. אחות מיילדת- אשת הטייס.

4. בתו של הטייס- מכורה להימורים.

5. מדענית גרעין- יש לה אסטמה.

6. חובל.

7. חברה של החובל.

8. אדם שמבין בטבע, בעל כישורי הישרדות וצייד.

9. סטודנטית לרפואה שהייתה במוסד לעבריינים צעירים.

10. אתלט ושר ביטחון לשעבר.

עוד פעם - 10 ד' אישיות ו-10 ד' קבוצתיות.

סיימנו עם החידה ועכשיו הגיע האקט של המשיכה בחבל -

חילקו את המחלקה ל-2 קבוצות משניות והיו 5 מקצים של משיכה בחבל. לאחר 2 נתנו לכל קבוצה דקה להחליט מי עובר לקבוצה השנייה. אחרי המשיכה בחבל היה עוד אקט הביאו אותנו לאזור של מתח. עליכם להשתמש בכל הציוד האישי כדי לבנות מערום שמגיע למקסימום גובה, ולמלא דף שעליו יש את הא ב, לכל אות יש להתאים עיר בישראל שמתחילה באות ומדינה שמתחילה באות.

דגשים למשימה:

1. כל פעם יכולים להיות רק 6 מתגבשים על הקרקע- כל השאר נתלים על מתח.

2. אסור למתגבש להתלות על המתח יותר מדקה.

3. במשך האקט עצמו כל אחד צריך לפתור חידה פשוטה בצורה עצמאית - ישנה שיירה של 8 ספינות: ספינה ראשונה עם 2 אנשים, סירה שנייה עם 3, סירה שלישית עם 4 וכן הלאה. על כל אחד להגיד כמה אנשים סך הכל.

אני חושב שהמשימה ארכה כ-30-40 דקות. יכול להיות פחות אבל זה הרגיש הרבה כי הזמן על המתח לא עובר מהר כל כך. פה הסתיים היום השלישי - הלכנו לארוחת ערב ועוד קצת מסדרים ותיזוזים. (הרבה עמידה במקום). הלכנו לישון באזור תשע - עשר. הפעם הייתה הקפצה כחצי שעה לאחר שהלכנו לישון - עמדנו לרשותנו 2 דקות להסתדר עם כל הציוד (תד"ל, נשק, מימיות, מעיל, כמובן נשק גם) ל-ח' של כל המחלקות. ואמרו שיוצאים למסע. ניסו לגרום לאנשים לפרוש ולהגיד שזה מסע ארוך וקשה וכל מיני שטויות. אחרי יצאנו ל"מסע" תכלס פשוט איזה 15 דקות של סיבובים בקצב ריצה קלה מבלי לצאת מהבסיס עצמו. אחרי זה חזרנו לישון.

לו"ז מפורט - יום רביעי לגיבוש: יום רביעי

ביום הרביעי קמנו כשהייתה שמש קצת אז אני מניח באזור 06:00-06:30 בבוקר היה מסדר בו הסתדרנו לצורה של ח' לפי סדר מחלקות. עמדנו איזה שעה ואחרי זה הלכנו לארוחת בוקר. אחרי שכולם אכלו חזרנו לח והיה צריך להתחיל לקפל את הבסיס. לאחר האוכל המפקדים הגיעו וחילקו דפים בהם מילאנו מידע אישי:

• ציונים בבית הספר

• רצון לשרת בים

• תחביבים

• רקע ימי

• יחידות שאתה רוצה לשרת בהן.

אחרי שכולם מילאו התחילו לקחת כל פעם מישהו אחד לריאיון אישי.

שאלו שם כמה שאלות:

• ספר על עצמך (דברים שאתה עושה, אוהב לעשות)

• מה המטרה שלך בצבא

• מה אתה יודע על חובלים

• מה אתה יודע על צוללות

• מה הספקות שלך בנוגע לשירות בחובלים

• איזה מגמה בחובלים היית רוצה (שייט, מכונות או אלקטרוניקה

• נקודות חולשה חוזקה בגיבוש

• מי לדעתי מתאים לעבור / מי לדעתי המפקד הכי טוב

• מי היה לו גיבוש טוב

ואז התחילו לשאול על היחידות שמילאנו: אני אישית מילאתי - חובלים, יהל"ם, לוט"ר. אז אחד המפקדים שאל את השאלה הבאה: התקבלת ל-3 יחידות אלה ונותרה באפשרותך הבחירה לאן תלך במה תבחר?

אני לא ממש רוצה חובלים אז אמרתי את האמת ועניתי לו יהל"ם. אחרי זה הוא שאל תסביר למה וכל מיני שאלות על זה. אחרי זה הוא שאל איך אני רואה את עצמי בצבא והאם אני רוצה לפקד על צוות ועוד שאלות.

הריאיון היה באזור ה-10 ד'. אחרי הראיונות חזרנו לח' של המחלקות ובאזור השעה 12:00-13:00 קראו לאנשים שעברו, תחילה קראו לצוללות ואחרי זה לחובלים.

לו"ז מפורט - יום חמישי לגיבוש:

יום חמישי (רק למי שעבר חובלים/צוללות)

יום ארוך סיור בסטיל למי שעבר . ואז הודעה סופית סביבות שלוש בצהריים .

מי שעבר צוללות נלקח לבה"ד חיל הים ושם הוא נבחן על נושאים מסווגים שאיני יכול לחשוף, הוא עובר בוחן פיזי מסווג ולאחר מכן הולכים לישון בבסיס עתלית .

בבוקר מנפים שוב ומי שלא עובר חוזר הביתה ומי שעובר נשאר לביצוע מבחן נוסף, מי שצולח את המבחן הנוסף עובר סיור בצוללת כשבסיומו מודיעים באופן סופי מי התקבל לקורס צוללות.

אצלנו התקבלו חמישה מתוך 20 שעברו את הגיבוש

טיפים מחניך המסלול שעבר גיבוש חובלים :

1. לדעת לקשור. במהלך הגיבוש יהיו מצבים רבים שתצטרכו לדעת לשפצר ציוד כמו ג'ריקן למנשא, מימיות, כל מיני דברים במשימות הציוותיות בעזרת חבל, ורוב הפעמים החבל לא יהיה חבל אידיאלי ויהיה קשה לקשור אתו. תלמדו איך קושרים חזק.

2. למרות שכל מי שבא לגיבוש בעצם נלחם על המקומות הבודדים שעוברים ולכן צריך כמה שיותר להתבלט, אבל זה לא אומר שלא צריך להתחבר עם שאר המתגבשים ולעזור להם אם צריך גם אם זה פגוע במיקום שלך באותו תרגיל. להיות חבר בגיבוש זה דבר מאוד מאוד חשוב שהמגבשים מעריכים וגם בסוף בדירוג זה חשוב שחברי הצוות ידרגו אותך במקום גבוה.

3. קור רוח, לדוגמה באלונקה הסוציומטרית, יקרו מצבים שאתם תגיעו לפני אחד המתגבשים והוא יידחף מאחורה יעמוד לפניכם בסדרי הגעה. אם תתחילו להתעצבן ולריב אתו קודם כל המגבשים יורידו אתכם לשכיבות סמיכה וגם ירשמו את השם שלכם. לא צריך לוותר ישר ולתת לכולם לעקוף אתכם - תהיו חזקים ותעמדו על שלכם. אבל אם המצב הזה קרה אז הוא קרה וברוב המקרים המגבשים שמים לב למי שנדחף.

גיליתם שהמאמר עזר לכם? למדתם דברים חדשים שלא ידעתם? אז זה הרגע שבו אתם עושים את הצעד הראשון הפרקטי אל עבר המסקנה המתבקשת והוא להצטרף למסלול. אלפי בני נוער עשו את זה לפנייך בזכות תכנית האימונים המעולה של המסלול לה אחוזי הצלחה מסחררים. בוגרי המסלול מככבים כיום בשלל יחידות מיוחדות וקורסים יוקרתיים ואין שום סיבה שאתה לא תהיה אחד מהם. צור קשר להצטרפות לאימונים ספציפיים, סימולציות לגיבושים וצוותים ייעודיים להכנה ממוקדת לגיבוש.