top of page
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White YouTube Icon

ניהול זמן נכון ללוחם ביחידה מובחרת

לוחם אמיתי לא מחפש את השעה ה-25 , הוא יודע איך לנצל את ה24 שעות לטובתו בצורה היעילה ביותר
ניהול זמן

הצטרפת למסלול – הדרך שלך לשירות משמעותי בתחילת השנה, הכל היה נראה מעולה, הרגשת שאתה מתקדם בכושר ופורץ גבולות מנטליים ופיזיים, אתה נהנה מהצוות שהולך ומתגבש ביחד עם מדריך מקצועי ומנוסה. עברת את מסע פתיחת שנה וגם מסכם א כבר מאחורייך אבל אתה רק שלושה חודשים בתכנית ולשנה יש עוד שמונה חודשים. ואז משהו משתנה, פתאום ממצב שיש לך את כל הזמן בעולם עבור הקבוצה ועבור התהליך הפיזי שלך אתה נתקל במצב שבו אתה מתחיל להרגיש שהמשימות שלך בחיים הולכות ומצטברות. זה יכול להיות בגלל מחויבות למפעלים בתנועת הנוער שלך, זה יכול להיות כי התחילה תקופת המבחנים ואתה מתחיל להרגיש שאתה לא יודע מה לשים לפני מה. אתה מרגיש שהכל חשוב ודחוף ואת הכל אתה חייב להספיק. ופתאום מתחושת חיבור מלא וסיפוק מההתקדמות שלך אתה מוצא את עצמך נאבק כדי להגיע בכלל לאימונים ומפסיד לא מעט מהם. ואז התהליך נעצר...


ניהול זמן

זה יכול לקרות לכל אחד מאתנו, המציאות שלנו כיום מורכבת מהמון אילוצים ומחוייבויות שאנו לוקחים על עצמנו וכבר כמה עשורים שבני נוער הם רבה מעבר לרק בני נוער שחווים את הילדות שלהם. כיום בני נוער נדרשים לניהול ותכנון זמן כמעט כמו אנשים מבוגרים, אך האם יש לכם את הכלים להצליח לשלב בין הכושר הקרבי, בין הרצון שלכם להכנס לכושר גופני מיטבי לבין כל המשימות האחרות בחיים שלכם? אנחנו במסלול רוצים לתת לכם ארגז כלים מעולה כדי להיות מסוגלים להמשיך ולהתאמן בצורה רצינית וגם להצליח להיות טובים בשאר התחומים בחיים שלכם. אנו במסלול מאמינים כי הכלים שאנו מעניקים לכם והערך המוסף נכון לא רק להכנה לצבא אלא לכל מי שמעוניין להפוך לסיפור הצלחה בחייו. כמו בצבא כך גם בחיים, אם אתה רוצה להגיע ליחידה מובחרת, אם אתה רוצה להגיע ולהגשים את החלום שלך בציונים מעולים או בעבודה נחשקת עלייך לשמור על היצמדות נחושה למטרה. העיקרון בניהול זמן = ניהול הזמן בהתאם למטרות שהצבנו לעצמנו ולסדרי העדיפויות, כל זאת על פי תוכנית מסודרת לחלוקת הזמן העומד לרשותנו. תכנון וניהול הזמן בצורה מיטבית יאפשר לנו תכנון של רצף פעולות מורכבות, התארגנות ומוכנות במקום ובזמן, יכולת להתנגד להסחות דעת ולעכב תגובות שלא מקדמות אותנו אל עבר המטרות שלנו. במאמר זה של המסלול ניתן לכם כלים שיעזרו לכם לשמור על העיקרון החשוב והוא ההתמדה במטלה לאורך זמן וללא הפסקה תוך הפעלת מנגנונים של בקרה עצמית שתאפשר לנו לקבל החלטות נכונות שלא מושפעות מגורמים שמעכבים אותנו בכושר הקרבי, בחיים ובדרך שלנו.

עלינו לדעת לנצל נכון משאב יקר כמו הזמן, שבניגוד למשאבים אחרים ניתן לנו בחינם. עלינו ללמוד לפעול על פי זמן מדויק ולהבין שלכל שעה ודקה יש חשיבות רבה. שליטה במשאב הזמן יאפשר לנו את העצמאות שאנחנו כל כך זקוקים לה כדי להתפתח ומצד שני יכריח אותנו לקחת אחריות על החיים שלנו, לא נוכל להאשים אף אחד בחוסר הצלחה, ועל ההצלחה נוכל לקחת בעלות באופן מלא. כי כמו בחיים מי שלא ילמד להתקדם עם הזמן, ישאר מאחור. ובמסלול אנחנו לא ניתן לכם להשאר מאחור. לעיתים אנו נוטים לחשוב כי תכנון זמן וניהולו גורמים לנו בני הנוער להרגיש כמו המבוגרים ואנו איננו רוצים עוד להתבגר, רוצים לחיות חיים קלים וחסרי דאגות כאשר למעשה ניהול זמן נכון, מצד אחד יעזור לנו לבצע את כל המטלות שאנחנו חייבים ומן הצד השני נוכל לעשות את מה שאנחנו אוהבים ורוצים לעשות.


הבסיס לניהול הזמן העומד לרשותנו, הוא המטרות שאנו מציבים לעצמנו בכל תחומי החיים. לתכנן זה בעצם, לשלוט במה שקורה לנו. תכנון הוא אמצעי להשגת המטרות שלנו בתחומים השונים. אבל לתכנן זה יכול לעיתים להיות קשה ואנו שומעים הרבה חניכים שמתקשים להתמיד בדרך שלהם את הסיבות הבאות : - "קשה לחשוב לי על הכל מראש, זה גוזל זמן רב ומאמץ עד שלפעמים אני מבזבז יותר זמן על התכנון מאשר על המשימה עצמה"- " גם אם אני מתכנן אחר כך אני שוכח את מה שתכננתי כך שאני לא רואה מה הטעם בזה" - "אני לא אוהב לחשוב מראש על דברים, אני אוהב לעשות מה שבא לי באותו הרגע" - "אני יכול לפעול רק כשאני בלחץ, אם אני לא מוכרח אז אני לא עושה" משפטים כאלה אינם מקדמים אתכם אל עבר המטרות שלכם בחיים ומהווים מכשולים בדרך אשר עלולים לגרום לכך שלא רק שלא תצליחו להגיע אל השאיפות שלכם אלא גם תתעסקו במרבית הזמן בלרדוף אחרי הזמן האבוד.

קביעת המטרות האישיות בחיים שלנו צריכות להתחיל ברובד הגבוה ביותר והוא לאן אני רוצה לקחת את עצמי בחיים – בשלב הזה של החיים רק מעטים יודעים לומר בדיוק מה הם רוצים לעשות בעוד כעשר חמש עשרה שנים אך כן ניתן לקבוע מטרות גדולות ומשמעותיות כמו לאן אתם רוצים להגיע בצבא, מה הייתם רוצים ללמוד, איפה הייתם רוצים לגור, מה הייתם רוצים שיהיה המצב הפיננסי שלכם בבנק וכדומה. מטרות גדולות אלו הן ארוכות טווח ולעיתים אף רחוקות בזמן ובמרחב ולכן הדרך אליהן תהיה בביצוע פעולות סדורות שבונות שלב אחר שלב מדרגה אחר מדרגה את הדרך אל המטרות והשאיפות שלכם. בנוסף למטרות הללו ישנם ערכים מובילים לחיים שעליכם לקבוע לעצמכם, למשל, אם מבחינתכם כושר גופני הוא ערך שאתם רוצים לשמר אותו לחיים, אז עליכם להתמיד בו גם בתקופות עמוסות אחרת אתם לא רק שלא מתקרבים אל היעד שלכם אף מתרחקים.


זמן ל-10 עיניינים מאת יאנוש קורצ'אק:

קח לך זמן לעבודה זה מחיר להצלחתך

קח לך זמן לחשיבה זה מחיר הכוח שלך

קח לך זמן למשחקים זה סוד הנעורים שלך

קח לך זמן לקריאה זה בסיס הידע שלך

קח לך זמן לשלווה זה מה שישטוף את האבק מעינך

קח לך זמן להכיר ידידים זה מעיין האושר שלך

קח לך זמן לאחוות האדם היא מבטיחה לך תרומה לזולתך

קח לך זמן לחלומות זה ימשוך את נפשך אלי כוכבים

קח לך זמן לצחוק ולשובבות זה יקל עליך את מעמסת החיים

קח לך זמן לתכנון -

ואז תהיה לך אפשרות לבצע את כל האחרים

לאחר שקבענו לעצמנו את המטרות שלנו בחיים עלינו להכניס את הפעולות שאנו נדרשים לבצע לתוך סדרי העדיפויות שלנו, אלו שאנו נדרשים ליישם בלו"ז השבועי שלנו. סדרי העדיפויות שלנו בחיים צריכים לשקף את המטרות שלנו בעיקר בטווח הרחוק. הנטייה של בני האדם לרוב היא לראות את המטרות קצרות הטווח ולחשוב כי סדרי העדיפויות מקדמים אותם בחיים כאשר למעשה כל הפוקוס הוא רק על מטרות קצרות טווח ומה שקורה בפועל הוא שהמטרות הגדולות והמהותיות נדחקות לצד. במציאות של היום אנו חושבים כי נוכל לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. מנסים בכל כוחנו לבצע את כל המשימות כי מבחינתנו אנו מגדירים את כל המשימות בתור גם חשוב וגם דחוף מה שהופך את עמודת המשימות לביצוע מיידי לבלתי אפשרית עד כדי קריסת מערכות. המצב המתואר הוא המצב שבו בדיוק אתה נמצא, מתחילה תקופת בגרויות ובדיוק גם בתנועת הנוער ביקשו ממך שתהיה ראש צוות והמדריך בכושר הקרבי לא מתכוון לוותר לך ומתעקש שלמרות כל העומס תמשיך להתמיד, אתה מתחיל להרגיש תסכול, שלא מבינים אותך ונאלץ לבצע תהליך קבלת החלטות לפי שיקולים לא עניינים. אבל החדשות הטובות הן שאפשר למצוא את הדרך הנכונה והטובה. זה לא אומר שלא יהיה עומס ולא תאלץ לבצע בחירות כואבות בכאן ועכשיו לטובת העתיד.

כדי להצליח לנהל את הזמן בצורה מיטבית עלי לרשום לעצמי את רשימת המטלות שאני חייב לבצע ולא סובלות דיחוי, לצד אלה יש לרשום את המשימות אשר סובלות דיחוי או במילה אחרת ניתנות להזזה בלוז בהתאם לסדרי העדיפויות ורק בסוף לרשום את הפעילות שמוגדרות כפנאי ועצלות. הרבה בני נוער חושבים כי אם הם מורידים מהזמן של הפנאי שלהם והבטלה הם למעשה מוותרים על הילדות שלהם. כאשר ההיפך הוא הנכון, כיוון שברגע שתשתלט על הזמן שלך, בחלונות מסודרים בתוך הלו"ז השבועי שלך תגלה לאחר תקופה קצרה איך אתה מסוגל לפנות לעצמך באופן יזום גם זמן לפנאי אותו אתה מרגיש שאתה זקוק לו. ההבדל פה הוא איפה נמצאת היוזמה, האם אצלך תוך ניהול נכון של סדרי העדיפויות או שהזמן הוא זה שמנהל אותך. לצד ניהול ותכנון נכון של הזמן אנו מתמודדים בסביבה היומיומית שלנו עם מה שנקרא "שודדי זמן" אלו המונעים ממנו להגשים את כל מטרותיו בתחומי החיים השונים. האם גם אתם יכולים למצוא את עצמכם במשפטים ובנטיות הנ"ל? נטיה לא לעשות כלום שעות רבות, התמכרות לטלוויזיה ולמחשב, סדר לקוי בחדר ועל שולחן המחשב, הקדשת זמן רב לתחביבים, שיחות טלפון ארוכות, אין סדרי עדיפויות, פגישות חברתיות ארוכות מידיי. כולנו סובלים מאותם מבזבזי זמן אך כולנו גם יכולים לנטרל אותם. המטרה שלנו היא, לצמצם אותם כמה שיותר!! אז איך אנחנו יכולים לצמצם אותם? חשבו עם עצמכם על השעון הפנימי שלכם, מתי אתם נמצאים בחלון הזמן מבחינת השלב ביום בו אתם הכי מרוכזים, הכי עירניים ושם שימו את המטלות המורכבות ביותר. את השוליים השאירו לפנאי וכך תקבעו לעצמם משימות המתאימות גם לשלב העירניות והריכוז שלכם במהלך היום, כך תהיו מרוצים מעצמכם שאתם מצליחים לעמוד ביעדים שקבעתם לעצמכם.

השלב הבא הוא ללא בושה להדפיס טבלה של שבוע/חודש/שנה ולהתחיל לשבץ את החלונות המרכזיים שאתם יודעים שהם תנאי הכרחי לביצוע כדי להגיע אל המטרה שלכם בחיים. למשל יום סיירות, מבחן בגרות במתמטיקה, ראיון עבודה מתקרב. אז אומנם אלא משבצות חשובות ולעיתים גם מלחיצות אבל אם הן קבועות מראש בתוך היומן שלך אתה תוכל להתכונן ולהיערך אליהן גם בצורה רגועה ובעיקר, בשליטה. התחילו בלשבץ במהלך השבוע שלכם את החלונות שאתם יודעים שהם "ברזל" מבחינתכם כגון למשל שני אימוני כושר קרבי והכנה לצה"ל וסביבם תבנו את המשבצות הבאות והן למשל זמני הלמידה בבית למבחנים ושיעורי בית, חלונות קבועים בהם תנועת הנוער פועלת וכדומה. יתכן בסיום המטלה תגלו כי "אין" לכם מקום פנוי אפילו לסיכה. אבל בפועל מה שאתם עושים הוא מתנסים על התכנון שלכם ולאט לאט לומדים לנהל את הזמן בתוך החלונות או אפילו הזזנה ושינוי של חלונות מסויימים מתוך נסיון והכרות עם המנגנונים הפנימיים שלכם.


אם אתה רוצה להפוך לסיפור הצלחה בחייך שלך :

  • תכנן קדימה ובצורה יעילה על פי המטרות שהצבת לעצמך

  • השתמש בעזרים (יומן/לוח שנה/שעון)

  • קבע סדרי עדיפויות

  • מיין את המשימות על פי הדחיפות שלהן

  • פרט משימות לשלבים

  • תדע להגיד לא! לדברים חברים שאינם מתאימים כרגע לתכנון הזמן שקבעת

  • התאם את סוג העבודה לזמן העבודה – שעות שיא ושעות שפל

  • צמצם "מבזבזי הזמן"

בהצלחה עם להגשים את המטרות שלך בחיים ביחד עם המסלול!

66 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page