רועי פלג - מנכ"ל המסלול - לעידוד נוער לשירות צבאי משמעותי

21 יונ 202314 דקות

תחקיר גיבוש – שייטת 13

עודכן ב: 6 אוג 2023

מאמר גיבושים זה נכתב על מחלקת ההכנה לימי סיירות וגיבושים של עמותת המסלול.

עמותת המסלול בעלת סגל ההדרכה היחיד בארץ שמגיע מתוך עולם הגיבושים ומתמחה בהכנה ספציפית. המסלול בעל אחוזי הצלחה גבוהים מאוד בימי המיון ולכן צירפנו לכם גם טיפים והנחיות מפי חניכים מהמסלול, שעברו בהצלחה את הגיבוש.

מאמר זה מהווה את המאמר הכי מקיף, עדכני ויסודי שנכתב לקראת הגיבושים.

חשוב לציין כי לצה"ל ולמערך היחידות המיוחדות שמורה הזכות לשנות בכל רגע נתון את תוכן הגיבוש, וישנם כל הזמן שינויים. לכן אין לראות במאמר זה תחליף להכנה פיזית ומנטלית. עליה אנו ממליצים כמובן, רק עם המסלול.

אם יש לכם חלום להגיע ליחידה מובחרת, צרו קשר היום והתחילו את המסלול שלכם ביחד אתנו.

תאריך הגיבוש (תאריך התחלה ותאריך סיום): תאריך התחלה 21-27.03.23

מיקום הגיבוש: בסיס עתלית (בסיס השייטת)

באיזה יום ושעה התחיל הגיבוש ובאיזה יום ושעה שוחררת הביתה:

התחיל ביום ראשון בבוקר ויצאנו הביתה בחמישי בצהריים

מתי קיבלו תשובות (באיזה שעה ביום בו סיימת):

סביבות הצהריים לאחר ארוחת הצהריים

כמה התחילו את הגיבוש:

300-350 בערך (מספר המשתתפים בגיבוש משתנה)

כמה סיימו את הגיבוש:

150 בערך / בחלק מהגיבושים סיימו רק 90 (הנתון משתנה)

כמה עוברים:

עברו מהגיבוש שלי כ-28 / בגיבושים אחרים יש גם מספרים של 35 +-

כמה מגבשים היו על הקבוצה:

4 מגבשים (מתחלפים ביום השלישי)

מהלך הגיבוש:

יום ראשון לגיבוש:

לו"ז מפורט (מתי בערך השכמה, האם היו הקפצות, מתי בערך מסתיים לו"ז):

ביום הראשון בשעה 7:30 בבוקר כולם מתאספים בתחנת רכבת חוף כרמל ולאחר מכן עולים להסעות שהצבא מארגן לבסיס. (בחלק מהגיבושים השעה היא מאוחרת יותר).

טיפ מבוגר עמותת המסלול שהיום הוא לוחם בשייטת 13: ממליץ לעלות לאוטובוס הראשון ולהגיע מהראשונים, בכדי שיהיה לך מספיק זמן למדוד מדים שיהיו נוחים לבדוק ציוד כגון: תד"ל ואפוד, לפעמים הרצועה של הנשק לא טובה. אני גם ניצלתי את הזמן שנותר לי בכדי לכתוב על כל החולצות הלבנות שלי את המספר שנתנו לי מה שרוב שאר המתגבשים שלא עשו זאת נאלצו לעשות זאת על זמנים. לא ידענו שעות כי הזיזו שעה בשעונים לחנת"רים אחרי שמפקידים את השעונים בשקית חוץ מלחנת"ר ולעוזר חנת"ר. בתחילת הגיבוש ולכל אורכו, שואלים מי רוצה להיות חנת"ר ותמיד כל הגיבוש להרים את היד שמבקשים משהו זה חשוב. במסלול התרגלנו שלכל משימה אנחנו צריכים להיות הראשונים להתנדב (אחרי כמה מאיות שהבנו על מה ההתנדבות).

לאחר הרישומים וקבלת הציוד כבר צהריים ומחלקים לקבוצות של סביבות ה-20 מתגבשים ומתחיל הגיבוש, מרגע זה, הכל על זמנים.

התרגיל הראשון שהיה עלינו לבצע הוא ריצת 2000.

ה-2000 מחולקים לכך שמתוכם בערך 100 מטר על אספלט כל השאר על חול ים לאורך כל רצועת החוף, את הריצה יש לבצע בזמן של מתחת תוצאה מסוימת בכדי להישאר. לא אמרו לנו, אבל במסלול עברנו שיחות עם לוחמים והם סיפרו לנו הזמן הוא סביב ה09:00 דקות, בכל מקרה במסלול מאמנים אותך לרוץ בזמנים הרבה יותר טובים, כי האימונים נוגעים הרבה בשיפור יכולות ריצה.

לא צריך להשתגע עם התוצאה זה בסך הכול לניפוי ראשוני. אבל, בשיחת ההכנה לגיבוש שייטת 13 שעשו לנו במסלול גם הדגישו את הנושא של לא להיות שאננים כי אז אתה עלול למצוא את עצמך מודח בשלב מוקדם מדיי.

בזמן שהאחרים רצים אין מנוחה ומיד עוברים לדבר הבא והוא פירוק והרכבת נשק,

אחד המגבשים יראה איך לפרק ולהרכיב נשק מסוים (יש M16 ,קלאצ ומאג) וכל אחד יקבל ניסיון אחד להרכיב ואז יתחילו מדידות.

חשוב לסדר את החלקים שאתם מפרקים מולכם ולהראות שאתם מסודרים, ולא לפרק ולזרוק חלקים לצדדים. צריך להיות מהיר מדויק ומסודר. אמרנו לנו בהכנה הממוקדת של המסלול שלאורך הגיבוש יבחנו אותנו, ירצו לראות האם יש בנו את התעוזה להתנדב או לאתגר את עצמנו בתחרויות, ושעלינו להיות בטוחים בעצמנו שאנחנו מסוגלים לעשות את זה.

בסוף המדידות, אחד המגבשים שאל מי חושב שהוא מפרק נשק הכי מהר ולאחר התרגול חשבתי שאני טוב והרמתי את היד, יחד איתי הרימו עוד 2 והתחרינו.

אני רואה כאלה שאלות כמתנת בונוס ואני לוקח אותם כהזדמנות להראות את עצמי. כמובן שאם אתם לא טובים אל תרימו את היד כדי לא לצאת "מפגרים". התרגול הסתיים עד אחר הצהריים.

בחלק השני של היום, סביב שעות הערב, הולכים לחוף לתרגיל מילוי שקים.

יש 7 דקות למלא 10 קבוצתיים. יש שק אחד קבוצתי ושק אחד אישי המשימה האישית היא למלא את השק שלך, והמשימה הקבוצתית היא למלא את השק של הקבוצה.

כל הזנקה אתה יוצא לספרינט, טובל במים, לוקח חול בידיים וממלא איזשהו שק שאתה בוחר.

אני ראיתי לנכון למלא פעם את האישי ופעם את הקבוצתי. ככה אני ממלא את שתי המשימות.

לא היו עלינו שעונים אז לא ידעתי בדיוק כמה זמן התרגיל נמשך או מה השעה, אבל מכיוון שעברתי סימולציית הכנה לגיבוש שייטת 13 במסלול, ידעתי שכל תרגיל ימשך עד 45ד' ושהתרגילים האלה בדרך כלל ביום הראשון קורים בערב ולא עד השעות הקטנות של הלילה, אז לא היה לי חשש. לא יהיה יותר מ-15 באקט,

מחווית חניך המסלול:

זה סביל מאוד לתת הכל אבל הכל וזה נגמר מהר חשוב לרוץ טוב לנסות לא לגעת בשק. אם אתה נוגע, להיות אמין זה חשוב.

לאחר מכן בערך 15 פעמים מצוף תד"ל (ים יבשה) יש מצוף בתוך המים, בערך 25 מטר מקו זינוק, ותדל 25 מטר מקו זינוק. כשהמגבש צועק מצוף רצים מקיפים את המצוף חוזרים מקיפים את התד"ל ועומדים בסדרי הגעה, וכשהוא צועק תד"ל אז הפוך.

לאחר ארוחת ערב (חמה לא מנת קרב) אמרו לנו ללכת לישון. עכשיו ידעתי שכל גיבוש זה קצת משתנה ובחלק מהגיבושים יש הקפצות ובחלק לא. אבל כמו שאמרנו לנו במסלול להיות תמיד מוכנים להכל, אז אני הכנתי את עצמי להקפצה ואכן כך היה, בערך חצי שעה לאחר שאמרו לנו "לילה טוב", נכנסו המגבשים בצעקות והיינו צריכים להסתדר במהירות ולהיות מוכנים לצאת עם הבוקסרים שלנו.

חשוב מאוד מאוד מאוד לא לשכוח את הנשק שלך כי זה נחשב הפקרה, וכל הפקרה כזו פוגעת מאוד בסיכויים שלך לעבור את הגיבוש.

אחרי שכולם התארגנו, לקחו אותנו לים, הכניסו אותנו למים לטבילה קצרה, לא משהו ארוך בכלל. לאחר שסיימנו טבילה אחת, חזרנו לאוהלים ושלחו אותנו לישון. לא היו הקפצות נוספות באותו הלילה.

הערת מדריך המסלול שמתמחה בהכנה לגיבוש שייטת 13 וקומנדו

יש לשים לב שלא בכל הגיבושים יש הקפצות. זה תלוי מזג אויר, תלוי החלטה של מגבש הקבוצה. לא לקחת את הדברים כבטוח וסגור. תהיו מוכנים.

דבר נוסף שיש לבוגר עמותת המסלול שעבר גיבוש שייטת 13 :

במהלך היום הראשון יחלקו למתגבשים חוברת ובה מידע על חוקי שייט במים, סוגים שונים של סירות וכדומה. יאמרו לכם שכל זמן "מת" שיהיה לכם תנצלו אותו ללמוד חוברת שנותנים לכם, כאילו תבחנו עוד 10 דק' ( ככה הם אמרו כל פעם) אך בסוף נבחנים ביום האחרון. (שאלון אמריקאי יחסית קל).ב

מסלול קיבלנו מראש חוברת מאוד דומה עם מידע מקיף, זה מאוד עזר לי, כי כל מה שהיה עליי לעשות זה להסתכל רגע על החוברת ולראות שאני כבר יודע את מה שכתוב שם, ולא הייתי צריך להיות מוטרד אם יהיה מבחן או לא. וכשזה הגיע ביום האחרון, אז זה בערך הדבר האחרון שהטריד אותי.

קחו בחשבון שהמטרה של החוברת הזו היא בעיקר לנסות למנוע מכם להתבטל בזמן הפרטי, ולהיות כל כולכם בתוך הגיבוש, תחקיר גיבוש – שייטת 13. לא להיות חרדים סביב העובדה אם תצליחו או לא. זה לא מהדברים המהותיים בגיבוש, הם יוצאים מנק' הנחה שאם אתה מתאים, ילמדו אותך הכל מהכל.

יום שני לגיבוש:

לו"ז מפורט (מתי בערך השכמה, האם היו הקפצות, מתי בערך מסתיים לוז):

חלק ראשון של היום בגיבוש שייטת 13 (בוקר מוקדם):

לפנות בוקר הקפצה בארבע בבוקר כמו כל השלושה לילות הבאים. 2.5 דקות כולם עם מימיה בחוץ. חשוב לסדר את התד"ל והאפוד, שיהיה נוח לסחוב בבוקר ולתלות את הגרביים שלך למחר מעליך במיטה, שישר תשלוף תשים וישר לשים נעליים ומדים (לנו לא הרשו לישון עם מדים אבל עצה שלי מדים רטובים של אתמול להחליף ואת היבשים לשים כרטובים ולקחת רטוב חדש)

ישר בלי עיכובים מתחילים לרוקן מימיות שמסיימים 3 דק' כל הציוד באוויר, 4 אלונקות תדלים אפודים חבל ושלט. פריסה חמש דקות לאכול סנדוויץ' אחד שלא תקיאו.

למסע כל הציוד עלייך והולכים בחול

מסר מחניך המסלול שעבר גיבוש שייטת 13:

הלגים הם של 600-800מ', אבל אני לא חשבתי על זה בכלל, התרכזתי ב"כאן ועכשיו". אני לא יודע כמה הלכנו זה לא ממש עניין אותי) מסע היא משימה הקבוצתית והיה עלינו לקחת את האלונקה ולהצמד למדריך מלפנים.

אם הדרדרת לאחור והגעת למדריך נוסף, אתה מקבל הערה ראשונה ולאחר מכן נפסל, ממש חשוב להיות אריה במסע. זה אחד התרגילים היותר חשובים בגיבוש,

אם לא סיימת מסע, לא תוכל לעבור גיבוש.

לג ראשון עם נשק ואפוד בערך 4 ק"מ שזה יוצא חצי שעה - חשוב לא "להשחיר" (ללכת עם האלונקה ולא להתחלף) אלונקה, לקחת ל-3-5 דקות ולשחרר. ככה יש לך כוח לכל המסע. למזלי הייתי חלק ממערך האימונים הממוקדים לשייטת 13 של המסלול ותרגלנו את המסעות האלה. בשטח אפילו יותר קשה, ולכן אומנם היה לי קשה אבל התמודדתי עם המסע בצורה טובה.

טיפ של אלופים מחניך המסלול שסיים גיבוש שייטת 13 ויש לו טקס סיום מסלול שייטת בקרוב:

חשוב להראות למגבשים שאתה חזק וגם להראות זאת לקבוצה, זה יעזור לך בהמשך. אבל לזכור שזו משימה קבוצתית וכולם רוצים לסחוב, אז לתת לכולם הזדמנות. ומצד שני לא להיות "פראייר", כי חשוב לזכור שזה בכל זאת גיבוש ומבחן, ואתה צריך שיראו שיש לך יכולות.

במהלך המסע יהיו עצירות בהן יהיו תרגילים פיזיים של גיבוש שייטת 13 אבל שעושים אותם גם ביום סיירות ובגיבושים אחרים הכוללים: אלונקה סוציומטרי (ספרינט שהוא תחרות על אלונקה ולאחר מכן ריצה עם האלונקה), זחילות ספרינטים (זחילה למרחק קצר שצריך לזחול ולהקיף עמוד ולחזור לקו ולהסתדר לפי המיקומים). אין למה לשמור כוחות תתנו הכל.

מפרט התרגילים הפיזיים (הסגנון והכמות מלווה אותך לאורך הגיבוש):

1. זחילות-

מקטעים של 25 מטר זחילה לזחול הכי מהר לעבור את הקו עם הרגליים ואז לחזור בריצה. אפשר לעקוף עד שנעמדים בקו.

2. אלונקה סוציומטרית-

יוצאים לספרינט 25 מטר חוזרים. הארבעה הראשונים סוחבים אלונקה, שתיים אחריהם ג'ריקן. יוצאים לעוד סיבוב ומי שלא תפס כלום יוצא לסבוב פראייר.

3. ספרינטים קלאסי -

25 מטר לרוץ הכי מהר ולחזור לקו בסדרי הגעה. לאחר מכן ממשיכים במסע, לג שני עם כל הציוד שם אנשים יתחילו לשחרר אלונקה יותר יהיה לך יותר זמן, אבל עדיין לא יותר מדי זמן לשחרר שצריך לא "להשחיר" אותה לשחרר כל איזה 3 דקות.

לאחר שסיימנו את האקט של המסלול הראשון בגיבוש שייטת 13 עשינו מקלחת וקיבלנו ארוחת בוקר.

לאחר שסיימנו את המסע הראשון בגיבוש שייטת 13 וסיימנו את המנהלות של בוקר יום שני, השעה היתה בערך 10-11 אבל אני לא בטוח שוב כי השעונים שהיו על הידיים של החניכים התורנים מכוונים לשעות לא נכונות.

לאחר מכן היו תרגילי מים בים, תרגילים שעל חלקם התאמנו בסימולציית מים לשייטת 13 של המסלול:

1. שהיות -

15 דק אין סיבה לצאת. לנשום טוב ולשים לב לא להילחץ אם יש לך מים בשנורקל.

2. שחיה עם סדרי הגעה

3. שחיה עיוורת -

עם משקפת שחורה לא לשקר במספר הצצות זה הכי חשוב הם יודעים כמה עשית הם בודקים אמינות.

חווית חניך המסלול בגיבוש שייטת 13 בתרגילי המים:

אני הספקתי לעשות רק שהייה בים ולאחר מכן פשוט עצרו הכל וחזרנו למחנה. בסוף הגיבוש הסבירו לנו שהיה זיהום בים ואסור היה לנו להיכנס, אבל אחרי כמה שעות פשוט הלכנו לבריכה של הבסיס ועשינו הכל שם.

בין לבין הבלוקים המרכזיים התקיימו עוד מקצים של פירוק והרכבת נשקים ומדידות.

אחר כך יש אקט של לסדר ערים במדינת ישראל, ולעשות דיבייט על סיטואציה שנותנים ומתחילים הרצאות אישיות.

הערה ממדריך המסלול –

שימו לב ששינויים כאלה יכולים לקרות. צריך לקחת בחשבון שדברים הם דינאמיים. זה שלאחד היה סוג מסויים של לו"ז, לא אומר בהכרח שגם לך יהיה את אותו הדבר.

בלוק ערב פיזי וציוותי:

לאחר שסיימנו עם חלק המים, הלכנו להתקלח, אכלנו ארוחת צהריים ואז המשכנו לסדרת תרגילים פיזיים שכבר תרגלנו בחוף הים, תרגילים כמו ספרינטים מספרי הגעה, זחילות ואלונקה סוציומטרי.

תדעו שהשמש שוקעת בערך יש תיזוזים, וכמובן שאחרי כל פריסה יש משהו קשה, אז לא לאכול יותר מדי בתיזוזים.

ביום השני בערב הם יהיו ארוכים, אבל זה גם סביל לתת הכל לא לשמור כח למחר יהיה ים יבשה זחילות ואלונקה חשוב לעמוד זקוף לתת הכל גם אם אתה לא ראשון לתת הכל תמיד. היה בערך 12 מצוף תד"ל 12 אלונקה ו-13 זחילות. זה מספרים משוערים. אני לא ספרתי, התרכזתי רק באקט עצמו. בנוסף נדרשנו לבצע משימת חשיבה קבוצתית, כאשר רק לאחד מותר לדבר.

המשימה היא להעביר אלונקה עם כל התד"לים האישים מתחת חבלים מתוחים כך שהאלונקה לא תיגע באדמה ולא בחבלים, על כל חברי הקבוצה לעבור מבלי לגעת בחבלים, בזמן שרק אחד מדבר ומנהל את כולם.

תחושה אישית של חניך המסלול שעבר גיבוש שייטת 13 על ההכנה הצוותית שעבר במסלול:

זה בדיוק מסוג המשימות שתרגלנו המון במסלול, כי באימונים של המסלול מתרגלים משימות מתוך הגיבושים, אז ידעתי איך להתנהל, לא להשתלט בצורה אגרסיבית, אבל כן לעזור, להיות שותף, לשים לב שלא נוגעים בחבלים ושומרים על אמינות, ואם המשימה נתקעת, אז לקחת מושכות.

בזכות התרגולים במסלול של משימות מסוג זה אז ידעתי שבמשימות הצוות יהיה לי הרבה יותר קל, ואני מגיע עם יותר ביטחון, ממש יכולתי לראות את ההבדל בין המוכנות שאני הגעתי איתה לבין אחרים.

בסיום בלוק הערב קיבלנו ארוחת ערב והולכים לישון סביבות 8-9 (הזמן לא מדויק כיון שלא יודעים בדיוק מה השעה)

יום שלישי לגיבוש:

לו"ז מפורט (מתי בערך השכמה, האם היו הקפצות, מתי בערך מסתיים לוז) :

השכמה ב4:00 חמש דק על יבש מעיל ונשק, ניפויים, מקריאים מספרים המספרים שהקריאו זה חולייה, וככה עד שמסיימים עם כל מי שנשאר ומי שלא קראו אותו מנופה. הקבוצות משתנות לגמרי.

ה-4 מגבשים שהיו לקבוצה הקודמת גם הם מתחלפים ל-4 מגבשים אחרים לחלוטין.

לוקחים ציוד צוותי צוד אישי, עוברים אוהל והולכים לחוף עם אפוד נשק תד"ל אלונקות ומצוף. מתחילים אקטים בהם יהיה הכל (אלונקה, זחילות, ים יבשה) האקטים עם טיפה פחות מנוחה זה לא כזה משמעותי. כדאי להיות הכי טובים שאתם יכולים כי זה רושם ראשוני טוב.

מסיימים את האקטים, חוזרים לבסיס עולים על בגד ים, נשק ציוד רטוב ויבש מעיל ונוסעים לבריכה באוטובוס שם יהיה אקטים במים.

בלוק הבוקר הפיזי בבריכה לסדרה של משימות:

1. ריקון שנורקל עם מסיכה

2. צלילה למרחק

3. פירוק רובה קלאצ'ניקוב מתחת למים עם מדידה וכמה שפחות נשימות

4. רגל רגל עם משקולת

5. צלילה לאיסוף טבעות פעם שאתה רואה ופעם עם מסיכה שחורה.

לאחר שמסיימים את התרגילים בבריכה, ירדנו לים ושם עשינו פעילויות עם ס"גים,

להלן פירוט הפעילויות (יש לזכור כי לקבוצות יש לעיתים לו"ז ותרגילים קצת שונים אז לא להתקבע לסדר מסויים, רק להבין את המבנה ואת הדגשים):

1. תחרות ס"ג (סירות גומי) כל 4 מתגבשים על ס"ג ורצים ספרינטים עם סדרי הגעה. באמצע, המגבשים יחליפו את הרבעיות בכדי לראות מי מנצח ועושה את ההבדל לא משנה מי לידו.

2. משימה קבוצתית של הרכבת ס"ג מאפס.

3. אקט של צבירת נקודות: יש תחנות של סחיבת ס"ג זחילה וסמוך קום כל תחנה מביאה מספר נקודות שונה צריך כקבוצה לצבור הכי הרבה נקודות כולם צריכים לעשות הכל ובכל זמן נתון כדי לצבור נקודות צריך שהסאג יהיה בתנועה ומישהו אחד לפחות עושה סמוך קומים.

4. אקט מחשבתי עם חביות בצבעים ואז שייט ס"גים בתחרות

5. טיפול בבעיות על הס"ג תוך כדי ואז יש מעבר מס"ג לס"ג בשחייה.

לאחר שסיימנו את התרגילים של בלוק הבוקר הפיזי עלינו חזרה למתחם הגיבוש ואכלנו ארוחת צהריים.

לאחר הפסקה של כשעה, הולכים לים לסדרה של תרגילים על זמן. פה המגבשים ינסו להלחיץ אותכם ולראות איך אתם מתפקדים בלחץ, כל אחד בתורו ייגש לעמדה והמגבש יפתח שעון לכל משימה שאתה נדרש לעשות.

בזמן הזה שאר חברי הקבוצה ממתינים בצד:

1. לפרק M16 לזחול לרוץ לטבול בים להרכיב מכשיר קשר.

2. ניווטים עם תצ"א, מקבלים מהמגבש נקודה על החוף וצריך להגיע לשם לקרוא ולזכור את המספר שרשום שם לחזור ולהגיד למגבש את המספר כל זה בזמן הקצר ביותר שאתה יכול.

3. הרצאה אישית.

המלצה של חניך המסלול שעבר גיבוש שייטת 13:

חשוב לעשות על משהו מעניין ולא להרדים את כולם, לגרום לחברה לשאול שאלות. תעשו הרצאה בת 7 דק. זה זמן טוב. במסלול התאמנו על עמידה מול קהל, קיבלנו משימות של מציאת הרצאות מעניינות ותרגלנו אותן מול הקבוצה, כדי שבזמן אמת נדע שיש לנו על מה לדבר.

אל תזלזלו בהרצאה, מקשיבים לכם וזה חשוב שיהיה מעניין. זה מאוד בולט מי הגיע מוכן ומי לא. אנחנו מהמסלול כמובן שהגענו מוכנים.

לאחר שסיימנו את החלק הזה של היום, חלק הבוקר ואחר הצהריים המשכנו לבלוק הערב שכלל סדרת תרגילים פיזיים ארוכה, אקטים שמשלבים המון המון זחילות 80% היה זחילות היה ים יבשה זחילות קלאסי וזחילות משולב ים יבשה( הסבר בסעיף הבא).

אחר כך נותנים סיטואציה שיש מחבלים עם נשקים כאלה ואחרים מהארגון שיגידו לכם, ובאים מכיוון מסוים עם מטרה מסוימת (זה כללי כי לכל חולייה משהו אחר) צריך לזכור הכול זה חשוב.

אחר כך חופרים בור קבוצתי לציוד ובור אישי בזמן נתון של בערך 10 דק' להכל .הבור צריך להיות בגודל שתכנסו אליו ותצליחו לכוון את הנשק לכיוון המחבלים, אבל שיהיה מסתור.

אחר כך שואלים שאלות על הסיטואציה ועל שיטת העבודה. אחר כך שהיות ערב.

שימו לב שבאקטים האחרונים המגבשים מנסים לשחק אתך ונותנים כל מני מקצים של "סיבוב זהב" ו"סיבוב יהלום" שם כולם יתנו הכול. תתנו שם גם הכל תגיעו במקום כמה שיותר גבוה, ואחר כך הם אומרים הסיבוב הזה רגיל שם זה ההזדמנות הכי טובה לעקוף. יש הרבה שפתאום לא טובים אבל לא ארוכה מדיי כי למחרת מוקדם מאוד בבוקר צריך לצאת למסע. ועוד הרצאות ואז מתקלחים אוכלים והלכים לישון בתשע בערך.

יום רביעי לגיבוש:

לו"ז מפורט (מתי בערך השכמה, האם היו הקפצות, מתי בערך מסתיים לוז) :

הקפצה כמו בכל בוקר, התארגנות קצרה ויוצאים למסע האחרון בגיבוש, למעשה זה האקט האחרון בגיבוש.

המסע היה עם ציוד מלא (אפוד עם שתי מיימיות מלאות, תד"ל עם שק חול בפנים, ונשק) אבל לא היון אלונקות במהלך המסע הזה, ככה שהיה יותר קשה להתבלט, ובעצם רק ע"י עזרה לאנשים אחרים (לדחוף אותם ולהזהיר מפני מכשולים) ככה עשינו 4 רצועות חוף

ואז עצירה "4 דקות לפרק מיימיה לקבל אישור למלא ושירותים" ככה היה כל עצירה, ואז המשכנו עוד 4 ושוב עצירה ואז יצאנו למה שאמור להיות ה 4 האחרונים . לפי מה שידענו על הגיבוש מלפני, הם יכלו לעשות מה שבא להם וזה חלק מהאי ודאות שיש במסע שאתה לא יודע אם הוא ימשיך עוד שתיים או שהוא סתם עושה סיבוב קטן, משחקים לך בראש. (בלג הזה הקצב היה פשוט משוגע )הקצב בכללי היה גבוה בכל המסע אבל הגבירו ממש בסוף (ברצועת חוף האחרונה) לא ידעתי אם זה אחרונה או לא (אבל המדריך פשוט היה בקצב פסיכי ואנחנו כולנו רצנו עד הסוף)

גם למדריכים יש את הגבול שלהם תזכרו את זה, הם בני 40 בערך ואתם צעירים.. (הגענו לסוף, והמדריך עשה סיבוב כאילו ממשיכים עוד, ואני כבר האמנתי לו והייתי מוכן לעוד שתיים, אבל אז הוא עשה סיבוב אחרי שתי דקות ועוד כמה סיבובים קטנים, ואז כבר ידעתי שזה הסוף ,אז נתתי הכל וכבר ראינו את הקבוצה שהייתה לפנינו עומדת ב ח' אז ידענו שהסתייים. לאחר מכן נגמר החלק הפיזי.

בסיום המסע מתקיימים ראיונות (שיחות אישיות) עם המגבשים השניים, והקבוצה מבצעת שאלון סוציומטרי (שאלון דירוג חברתי המחולק לשאלות של מי הכי מתאים להיות לוחם בשייטת 13 ומי הכי מתאים להיות מפקד בשייטת 13). חלק מהחברה ישלחו לפסיכולוג לשיחה נוספת במטרה לאבחן סוגיות שהמגבשים ראו או שיש הבדלים מהותיים בחוות הדעת של המגבשים עליכם.

אוכלים ארוחת בוקר מאוחרת, ולאחר מכן כבר לא מתייחסים אלייך. את שאר היום אתה "מבלה" בין לא לעשות כלום לבין משימות רס"ר של סידור ונקיונות. אם אתה גיבוש אחרון אז גם תתעסק בקיפול מתחם הגיבוש.

יום חמישי לגיבוש:

לו"ז מפורט (מתי בערך השכמה, האם היו הקפצות, מתי בערך מסתיים לוז) :

בבוקר של יום חמישי, אין הקפצה. קמים לניפויי, מי שנופה עולה על אוטובוס ויוצא הביתה. מי שממשיך עולה לוועדות שנמשכות עד סביבות הצהריים אז מקבלים תשובות והביתה.

סדרת טיפים חשובה מחניכים בעמותת המסלול שסיימו גיבוש שייטת 13 והתקבלו לשייטת, וטיפים מחניכים שסיימו גיבוש שייטת 13 אך לא התקבלו (התקבלו לחטיבת הקומנדו או 669):

1. לעמוד בזמנים!

הכל נרשם. כל פעם שלא עמדת בזמן, לפעמים זה גם יותר קשה מתיזוזים אתה לא רוצה להירשם בתור אחד שלא עומד בזמנים.

2. כדאי להיות אחראי זמנים

זו ההזדמנות הראשונה להרשים את המגבשים, לגזור זמנים ולגרום לכולם לעמוד בזמן זה מאוד חשוב רבים לא מצליחים זאת.

3. תהיו אמינים

שואלים מי לא עמד בזמנים או מי לא התארגן כנדרש, תרימו את היד גבוה אין יותר גרוע ממגבש שיודע שאתה משקר.

4. תהיו מאורגנים

אני תמיד כל יום לפני השינה סידרתי לעצמי מדים להחלפה ליום שלמחרת ואיתו תחתונים וגרביים להחלפה. כך תמיד היה אצלי מסודר במיטה. מעבר לכך שזה נוח, כשנתנו זמנים, לי היה את היכולת להתרכז בדברים אחרים, כמו לעזור לחברים ולארגן ציוד קבוצתי.

5. נצלו כל הזדמנות להכיר חברים חדשים

ותקראו להם בשמות שלהם כי כך הם גם ירצו לקרוא לכם בשימכם וכך יזכרו אותכם לסוציומטרי, אבל עזבו כמה חשוב זה סוציומטרי,

6. כל הגיבוש הופך לכיף

כשיש איתך חברים וחולקים חוויות.

7. נסו להתרחק משיחות שביזות של לוזרים

זה לא תורם לכלום ורק גורם לכם לאבד פוקוס.

8. הביאו הרבה גרביים ותחתונים

אני הבאתי סביב ה-13 בוקסרים ו-15 גרביים, ובסוף היום השלישי כבר מחפש מחברים גרביים ותחתונים (החלפתי בכל הזדמנות בכדי למנוע שפשפות ושלפוחיות) אז תביאו יותר. מקסימום ישב לכם בתיק.

9. תהיו מטורפים במסע לא רק שהמגבשים יתלהבו גם חברכם לצוות ישימו לב ויחזיקו מכם,

דבר שעוזר חברתית להתחבר וגם יקשיבו לכם יותר במשימות הקבוצתיות ותוכלו להוביל.

10. לגבי אלונקה

נסו להיות איתה כמה שיותר מבלי שיפגע לכם בכוח לסיים את המסע וכאשר אתם מחליפים להיצמד לאלונקה, אני מצאתי לנכון לעמוד או ליד החברה של האלונקה, אבל לא להיות בין המגבש לאלונקה, אלא מצד שני או מאחורי, מה שלא יצא כל כך לקחת משם.

11. הרבה חברה יגידו לכם שהם לא היו, ויבקשו מכם. תהיו נחמדים,

ותראו שאם הייתם הרבה תתנו להם. בכל זאת זו משימה קבוצתית. אבל אם אתם רואים שלא הייתם מספיק, תענו בנחמדות שלא ישנאו אותכם (אני אמרתי למי שרצה את האלונקה להצמד אליי ובקרוב אביא להם, וכך הם הרגישו שאני דואג להם ומביא להם. גם אם זה היה 2 קמ אחרי זה)

12. עשו מה שאומרים לכם

כזה פשוט, אל תגדילו ראש. אם אמרו לכם לשתות מימיה שתו מימיה. אמרו לכם תחליף בגדים אל תחשבו –״טוב המדים יבשים אז לא צריך״. לא! תחליפו !

14. ספרינטים

איך שסיימתם ספרינט תעמדו מבלי להוציא מילה ותנו מבט דרוך קדימה, והיו מוכנים לספרינט הבא. לא להוריד את הראש. גם אם לא תמיד תגיעו מהחברה הראשונים, העיקר להיות עקביים.

15. בהרכבה של הקלאצ׳

לפני ההרכבה מתחת למים, נסו להרגיש את החלקים ולהבין את המיקום, כי מתחת למים הכל מטושטש.

חניכי המסלול שעשו גיבוש שייטת 13 אך לא התקבלו כותבים מה לדעתם היה לאלה שכן התקבלו והם יכלו לעשות טוב יותר:

1. באקטים הפיזיים להיות יותר עקבי בתוצאות.

אני זזתי בין מקומות 8-1 שזה לא טוב צריך להיות עקבי אם הייתי פעם אחת ראשון לשמור על זה לאורך כל הגיבוש ולא אחרי פעמיים שאני ראשון ליפול למקום שישי ואז לחזור לשלישי וכו'

2. ''בדברים הקטנים''

נניח בחפירת בורות או בציר ניווט, ללמוד יותר טוב את הסיפור שמאחורי זה, וההוראות של המשימה.

3. ריאיון אישי

כשואלים אם היית יכול לתת יותר, להגיד "לא" באופן חד משמעי. להגיד שעשית את הכי טוב שלך. ובנוסף להגיד שתמיד צריך לשאוף יותר, אבל העיקר שעשיתי הכי טוב שיכולתי.

4. וכששואלים מה היית רוצה אם לא שייטת

להגיד שמבחינתי אני מכוון לשייטת, ואני אעשה הכל כדי להיות שם, גם אם זה אומר לעשות את הגיבוש על רגל אחת. לעשות הכל כדי להיות בשייטת. ואם בכל זאת שואלים ואם לא בכל מקרה להגיד להיות לוחם ביחידה הכי מובחרת שאני יכול מאותו מיון, או ממיון אחר.

5. הייתי פחות טוב בתרגיל של האיסוף טבעות מתחת למים

6. הרגשתי בנוח במים פשוט לא הלך לי.